Een extreme Lemsteraak

Diverse publicaties

Om met een rond of platbodemjacht mee te mogen doen met de wedstrijden heeft men een meetbrief nodig. Het schip dient daarvoor  in het Stamboek te zijn ingeschreven  en de eigenaar betalend donateur van de Stichting. Het Watersportverbond heeft op verzoek van de eigenaren de SSRP gevraagd nieuwgebouwde Lemsteraken te schouwen.
De ontwerpers en eigenaren gaan steeds verder in hun ontwikkelingen. Men gaat er eigenlijk vanuit dat alles wat niet in de criteria verwoord staat ook automatisch goedgekeurd wordt. Dat is niet zo. Na de ontwerpfase wordt eerst het lijnenplan door de Criterium Commissie van de SSRP beoordeeld. Na goedkeuring kan de bouw starten. Als de bouw is voltooid kan de aanmeldingsprocedure starten. Vervolgens is de definitieve schouw bepalend of het schip voldoet aan alle daarvoor geldende Criteria en dus het al of niet toelaten van het schip in het Stamboek.

Over het ontwerp van de 15.50m Lemsteraak is in 2010 een brede discussie losgebarsten. Het lijnenplan is door de SSRP goedgekeurd, maar de definitieve uitvoering van het schip eind 2012 nog niet. In 2012 zijn er in een aantal watersportbladen vaarimpressies met het schip opgenomen.

ANWB Watersport juni 2012 - Lemsteraak versus X40, David vs Goliath

Minstens zo snel en net zo hoog." Dirk Blom, lemsteraken bouwer uit Hindeloopen, was er een tijdje geleden heel stellig over. Z'n nieuwste aak, de 'Warber', zou in niets onderdoen voor een scherp wedstrijdjacht. Dat moet je natuurlijk tegen ons niet zeggen. Want dan willen we ook wel eens zien óf dat ook zo is. Dus maakten we een wedstrijdbaantje, regelden een wedstrijdleider - Huug Herfst, al vijftig jaar wedstrijdleider bij Elfhoeven - en selecteerden een waardige tegenstander op basis van de polairdiagrannnen van de 'Warber'. De uitkomst: een X 40 zou een volledig vergelijkbare boot zijn die het tegen de 'Warber' op zou kunnen nemen. De X40 'Eala' van zeilmaker Jan de Vries uit Workum nam de handschoen op...
't Is een raar potje natuurlijk, een dik dertig ton zware platbodem tegen een meer dan drie keer lichter scherp jacht. Maar de uitkomst? Vooraf weet niemand het. "Ik zie die aken wel eens langskomen en dan gaan ze heel hard", zegt Eala-schipper Jan de Vries vooraf. "Ik heb geen idee wat de uitkomst zal zijn. Niemand eigenlijk. De één zegt een makkie en volgens de ander kunnen we net zo goed thuisblijven - maken we geen schijn van kans. Wij accelereren sneller, kunnen manoeuvres sneller uitvoeren en hebben minder last van golven. Maar of dat verschil maakt? Ik heb echt geen idee." Een tactiek hebben de mannen van de 'Eala' dan ook niet. "Heeft niet zo veel zin, omdat je niet weet wat je te wachten staat. Ik vermoed dat die aak vooral snelheid wil varen en zo min mogelijk overstag wil."

pdf ANWB Watersport juni 2012 - Lemsteraak versus X40, David vs Goliath

Video YACHT-tv-Klassiker aus dem Jahr 2012: Ein Plattbodenschiff gegen eine X-40

Einer unserer YACHT-tv-Klassiker aus dem Jahr 2012: Ein Plattbodenschiff gegen eine X-40, 30 Tonnen Stahl gegen 7 Tonnen GFK – wie wird dieses unglaubliche Kräftemessen ausgehen? Die Lemsteraak "Warber" trat auf dem IJsselmeer gegen die Regattayacht X-40

YACHT-tv-Klassiker aus dem Jahr 2012: Ein Plattbodenschiff gegen eine X-40

YACHT-tv-Klassiker aus dem Jahr 2012: Ein Plattbodenschiff gegen eine X-40
Terug naar vorige pagina