Nederlandse platbodems naar Sail New York in 1986

Operation Sail, often referred to as "OpSail" culminate in a parade of sails in New York Harbor

Sander Leeman schreef ons op 2 november 2019:
In 1986 is de Lemsteraak 'Breehorn' samen met ongeveer 37 andere traditionele Nederlandse schepen met een dockship naar New York vervoerd om deel te nemen aan Operation Sail. De 'Breehorn' heeft toen een week afgemeerd gelegen aan de voet van het World Trade Center. Na afloop van Opp Sail is de 'Breehorn' door de familie Carp met een aantal opstappers, waaronder Pim Stofberg en ondergetekende Long Island Sound opgevaren tot Metituck Inlet. Nadien is het schip weer naar Nederland vervoerd waar het werd opgewacht door de douane, omdat er een verdenking van dranksmokkel was ontstaan. De enige drank die werd aangetroffen was echter een fles die al uit Nederland was meegenomen. Nadat het schip binnenste buiten was gekeerd droop de douane teleurgesteld af.

Het was heel geestig. In New York waren er door ons indrukwekkende hoeveelheden door Bols gesponsorde drank aan boord gesjouwd en dat had iedereen gezien. Dus toen terug in Amsterdam de eerste boetes waren uitgedeeld begon iedereen eensgezind naar ons te wijzen “ dan moet je dáár ns kijken”. Hele boot omgekeerd, álles op tot en met de Perenlikeur. Wij lachen. Ach ja, toen zeilde de Ouderhoek nog en had ze vrijwel haar oorspronkelijke gedaante nog...

Reacties op dit artikel worden in volgorde onderaan deze pagina geplaatst.

Operatie Sail in New York

Operatie Sail, vaak "OpSail" genoemd, was het geesteskind van wijlen maritieme historicus Frank Braynarden IBMer Nils Hansell, die een visie deelde van het bevorderen van wereldwijde goodwill in een tijdperk van wereldwijde onzekerheid door de resterende windships van de wereld samen te brengen; ze hadden een nautisch spektakel voor ogen, dat zou uitmonden in een parade van zeilen in de haven van New York.
Met de hulp van Sail Training International (toen de British Sail Training Association) werd de eerste operatie Sail gehouden in de zomer van 1964 in samenwerking met de New York World's Fair en werd meteen iconisch. Het werd zo succesvol ontvangen dat de plannen voor een tweede evenement snel in gang werden gezet. Sinds het debuut varen zijn er vier Operation Sails geweest, elk groter dan het vorige en elk gebonden aan een historische Amerikaanse historische gebeurtenis, zoals de US Bicentennial in 1976 en de restauratie van het Vrijheidsbeeld in 1986. later zijn er ook nog een aantal Sail's georganiseerd, waaraan Nederlandse platbodems hebben mee gedaan.

http://www.opsail.org/past-events.php

Half juni 1986 vertrokken 34 Nederlandse ronde en platbodemjachten naar New York.

Ze gingen deelnemen aan Sail New York. Inmiddels zijn ze weer terug en we hebben de indruk dat het, ondanks tegen slagen, een groot succes was. Sail New York stond dit jaar geheel in het teken van het vrijheidsbeeld: Miss Liberty bestaat 100 jaar en is onlangs ook nog geheel gerestaureerd.
Uiteraard mochten bij de festiviteiten de Nederlanders, per slot van rekening toch de stichters van de stad, niet ontbreken en zo werd het idee geboren om met een vloot ronde jachten en platbodems aan Sail New York deel te nemen. Er werd een vloot van 34 schepen samengesteld en deze werden in een dockschip geladen om vervolgens in twee weken tijd naar Amerika overgevaren te worden. Daar werden de Nederlanders enthousiast ontvangen. De Amerikanen wisten niet wat ze zagen, dit scheepstype was echt nieuw voor hen.

Alle schepen

De schepen die in 1986 deelnamen aan Sail New York voor Miss Liberty

De Telegraaf 01-08-1986: Bij terugkeer boetes voor sterke drank aan boord

Daverend was de ontvangst in New York, daverend was het feest rond het honderdjarige Vrijheidsbeeld en Onafhankelijkheidsdag, en daverend was gisteren de terugkeer in Nederland. Maar in de Amsterdamse haven daverde het meer van woede op de dekken van de Condock I met haar 34 platbodems. De 'boosdoener' was de douane, die met een tiental ambtenaren in twee recherchebootjes naar de Suez haven gekomen was. De ontvangst van deze groep was correct en strikt. Zéér strikt. Om te beginnen kreeg de kapitein Stalbohm een boete van ƒ 1000.—. omdat hij met lossen begonnen was zonder toestemming. De hoogte van die boete werd later op de dag teruggedraaid tot ƒ200,—. Vervolgens werden de schepen, die al in het water gehesen waren, bezocht en alle sterke drank in beslag genomen. Bovendien kreeg men een boete per dichte literfles gedistilleerd van ƒ 20.—.


Reactie van Pieter den Haan op 11 november 2019

Dit doet me denken aan Hoe Frank Fehmers, toen eigenaar van de 'Ouderhoek', dit verhaal over de douane ietwat opgefleurd (hij was er zelf niet eens bij en het was midden op de dag, maar in grote lijnen klopt het wel), ooit weer gaf.

Te lezen op: https://thingstoremembernottoforget.wordpress.com/2011/10/17/de-ouderhoek/

Opgemerkt: Reactie op deze pagina
  • ?
  • (jpg,jpeg,bmp,tiff,zip,pdf,rar)
  • In ons Privacystatement kunt u nalezen hoe de SSRP met de op dit formulier verstrekte, privacygevoelige gegevens omgaat.

Terug naar overzicht