Almere

Almere Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De ontwerper van de eerste boot met het lijnenplan van de 'Almere' is de heer Dekker. Die boot lag in de jachthaven waar ik met mijn Pampus lag. Omdat ik uit een platbodemfamilie stam (mijn vader had een schouw) keken mijn vrouw en ik al enkele jaren verlangend naar dat mooie bolletje en spaarden wij voor iets dergelijks. In een gesprek op de steiger bij zijn boot bleek dat wij de tekening van zijn boot mochten hebben. Hij stelde als voorwaarde dat Henk Lunstroo bij het project zou worden betrokken en toezicht zou houden op de bouw. Diens inbreng bleek waardevol.

In 1965 was het zo ver dat met de bouw werd begonnen. Ald Been / Gouwerok in Aalsmeer maakte een prachtig casco en een simpel kajuitinterieur. Voor het moeilijke timmerwerk (zwaarden, roer, luiken, kajuitachterschot, enz. ging de boot naar jachthaven de Vinkeplas in Vinkeveen, die mooi werk leverde. De bouw is fotografisch uitvoerig vastgelegd en het album is nog in mijn bezit. Bij de ingebruikneming in 1966 kreeg ik van Dekker een prachtige mastwortel.
De boot is in 1972 door mij verkocht aan G. Ab in Paterswolde. Die is inmiddels overleden, maar de boot is nog steeds in bezit van zijn familie en wordt nu gevaren door zijn kinderen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:633 Zeil nummer: VC144
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1965 Ontwerper:J. Dekker / H. Lunstroo
Werf:Gouwerok Werf plaats:Aalsmeer
Motor:Inbouw Motor type:Eerst Solo, nu Volvo Penta
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,78 m Breedte berghout:3,10 m
Diepgang:0,75 m Masthoogte water:10,75 m
Oppervlakte grootzeil:27,50 m2 Oppervlakte fok:12,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:39,50 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1965 – 1972 B. Houwink, Amsterdam ( Almere)
1972 – onbekend Familie G. Ab, Paterswolde ( Almere)

Geschiedenis

1965

10 maart 1965

10 maart 1965: Fotoalbum van de bouw van de Vollenhovense bol 'Almere' in 1965

Foto-1: Kielbalk, stevens en eerste vlakdelen gesteld(10/3/'65)
Foto 2: De meeste spanten opgesteld(14/3/'65)
Foto 3: Romp beplaat(14/4/'65)
Foto 4: Romp aflassen(18/4/'65)
Foto 5: Motor en schroefas gemonteerd(18/4/'65)
Foto 6: Het gespoten casco gaat op eigen kiel van Aalsmeer naar Vinkeveen(27/6/'65)
Foto 7: De scheepstimmerman is bezig(12/9/'65)

1966

17 april 1966

17 april 1966: Tewaterlating

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht