Amstel

Amstel

Minne Molles van der Werf(f) afkomstig van de werf in Kootstertille, die op 55-jarige leeftijd weer zelfstandig verder wilde, vestigde zich per 12 mei 1906 als scheepstimmerman op de voormalige Barkmeijerwerf te Sneek. Zijn vier oudste zonen zouden hem in de bedrijfsvoering bijstaan. Het roefschip 'De Jonge Jan' werd in 1910 door hen gebouwd in opdracht van Simon de Boer uit Burgwerd.

In september 2010 kochten W.Th. en M.T. Fokkema - Zylker uit Velp de tjalk van Tony Brundel. In de winter en in het voorjaar daarop is het schip bij SRF Harlingen weer zeilklaar gemaakt. Dwz. alle grootijzerwerk is door SRF gedaan: het schip is 1,80m ingekort, dekken, opbouw, kuip, boeisel, eerste! motor, mastkoker etc. Zelf hebben ze alle klein ijzerwerk en hout gedaan. Op 19 aug 2011 zeilde het schip weer. Later is de betimmering aangebracht en heeft Molenaar een nieuw zeil geleverd.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2177 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Skûtsje

Bouw

Bouwjaar:1910 Ontwerper:Minne Molles van der Werff
Werf:Minne Molles van der Werff Werf plaats:Sneek
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,92 m Breedte berghout:3,60 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:15,00 m
Oppervlakte grootzeil:76,70 m2 Oppervlakte fok:28,40 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:105,10 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:3163 Registratie datum:26-04-2017
Geregistreerd als:Varend Monument

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1910 – 1939 Simon de Boer, Burgwerd ( De Jonge Jan)
1939 – onbekend J.A. Feenstra, Koudum ( De Hoop)
onbekend – onbekend Medewerker ASM, Arnhem ( Verbouwd tot Woonark)
Rond 1965 – onbekend Reny de Laat, Arnhem ( Brulboei)
onbekend – onbekend Dik en Trudy Geurts, Arnhem
Rond 1980 – onbekend ( Peanut (8212B Amst 1980))
1986 – 1990 Arthur Balduk, Arnhem ( Peanut)
onbekend – onbekend Jan en Els, Arnhem
onbekend – onbekend Gerard en Eveliente, Arnhem
onbekend – 2006 Beatrice de Jongh, Amsterdam ( Hoop Peanut (13839B A 1999))
2006 – onbekend Woningbouwvereniging het Oosten, Amsterdam ( De Zon)
onbekend – 2010 Tony Brundel, Gaastmeer
2010 – Nu (laatst bekend) W.Th. en M.T. Fokkema - Zylker, Velp ( Amstel)

Geschiedenis

1910

13 april 1910

13 april 1910: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Jonge Jan met Meetnummer S933N

1929

1929

1929: Het skûtsje van Simon de Boer te Burgwerd

In 1929 (foto Talien Fokkema)
In 1929 (foto Talien Fokkema)
In 1931 (foto Talien Fokkema)
In 1931 (foto Talien Fokkema)
Geladen met turf (foto Talien Fokkema)
Geladen met turf (foto Talien Fokkema)

1939

24 oktober 1939

24 oktober 1939: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Hoop met MeetnummerG5386N

1965

1965

1965: Woonark de 'Brulboei' in Arnhem

(foto Willem Fokkema)
(foto Willem Fokkema)

1980

17 maart 1980

17 maart 1980: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Peanut met Meetnummer AN218

2000

2000

2000: Als woonark voor het Hermitage Amsterdam museum, liggend in de Amstel

(foto Frits J. Jansen)
(foto Frits J. Jansen)

2010

2010

2010: Het casco, klaar om weer opgebouwd te worden

(foto Willem Fokkema)
(foto Willem Fokkema)

2012

2012

2012: Een nieuw leven onder zeil als jacht

(foto Willem Fokkema)
(foto Willem Fokkema)
(foto Willem Fokkema)
(foto Willem Fokkema)

2013

2015

17 augustus 2015

17 augustus 2015: Informatie van eigenaar Willem Fokkema

Wij hebben in de zomer van 2011 Sipke Tjerkstra (toen 90 jaar) in Koudum opgezocht die het schip kende. De zoon van de tweede eigenaar, Jelle Feenstra, was een kameraad van hem. Hij vertelde hoe deze 'Riekeman' Feenstra op de centen was en het schip voor slechts 500 gulden had gekocht. Inclusief zeilen, kruiwagens enz. Varen kon hij niet zo goed en de familie Tjerkstra, die er achteraan voer, had herhaaldelijk de bijboot van Feenstra moeten oppikken als die weer eens achter de palen bij een brug was blijven hangen. Feenstra trouwde met een boeren weduwe die een mooie boerderij in it Heidenskip had en werd weer boer. 
Vanaf de tweede wereldoorlog tot begin zestiger jaren is ons niets bekend. In 1964 kochten Reny de Laat en haar verloofde het schip van een medewerker van de Arnhemse Scheepsbouwmaatschappij. Het ligt dan in de haven van Coers in Arnhem en wisselde in die periode snel van eigenaar. Nadat het schip dertig jaar in Arnhem heeft gelegen verhuisde het naar Amsterdam. 

Wij kennen het schip uit Amsterdam in de tijd dat het voor de tegenwoordige Hermitage lag. Het lag zo diep dat de mooie ronde vormen nauwelijks te herkennen waren. Toen de Hermitage werd geopend, moest de 'Hoop Peanuts' wijken voor de grote hardhouten aanlegsteiger. Vanwege de belangrijke rol die Amsterdam en de Amstel hebben gespeeld in de lange periode dat er weinig animo voor dit historisch erfgoed was, hebben wij ons skûtsje 'Amstel' gedoopt.

Wie weet er nog meer? Wij willen graag alle historische details van het schip weten.

Bron: www.skutsjehistorie.nl

2016

2016

2016: Foto onder vol zeil

(foto Willem Fokkema)
(foto Willem Fokkema)

Heeft u vragen en/of opmerkingen?

Terug naar het overzicht