Atalante

Atalante

In 1938 ontving Melis van Duivendijk opdracht van de gebroeders Rem en Co van Tijen voor de bouw van een hoogaarsjacht. Het was crisistijd, en om zijn zoons Simon en Dirk aan het werk te houden nam vader Melis genoegen met een bouwsom van f 3500, zeilklaar, zonder motor. Dit was niet meer dan de kostprijs.Het schip is bij uitstek een representatief voorbeeld van een goed gelijnde Zeeuwse jachthoogaars! 

Het benodigde eikenhout voor het zeilwerk werd door Simon en Dirk met de hand uit een stam gezaagd met een kraan­zaag: één man boven en één onder (de slechtste plaats vanwege het zaagsel). Een zware klus. Het teakhout dat werd verwerkt was afkomstig van afge­dankte marine-sloepen die werden gekocht van Domeinen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:97 Zeil nummer: VB24
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1938 Ontwerper:M. van Duivendijk
Werf:M. van Duivendijk Werf plaats:Tholen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:11,98 m Breedte berghout:3,90 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:13,00 m
Oppervlakte grootzeil:40,00 m2 Oppervlakte fok:17,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:12,50 m2
Oppervlakte totaal:70,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:935 Registratie datum:29-05-2013
Geregistreerd als:Varend Monument

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1938 – 1940 R. van Tijen directeur Waterstaat ( Remcoline)
1940 – 1944 Rijkswaterstaat Hoorn, Hoorn ( Remcoline)
1944 – 1945 Bezetter Hoorn ( Remcoline)
1945 – 1947 Mevr. van Tijen ( Remcoline)
1947 – 1954 H. de Koster, Leiden ( Marya)
1954 – 1959 H.W. Beckering, Slikkerveer ( Atalante)
1959 – 1973 S.L. Mansholt, Brussel ( Atalante)
1973 – 1974 J. Aakster, Amsterdam ( Atalante)
1974 – 2014 A.A. Eecen, Le Paradou ( Atalante)
2014 – Nu (laatst bekend) L.H. Schot, Vlissingen ( Atalante)

Geschiedenis

1945

1945

1945: Tweede Wereldoorlog

In 1942 is de Heer R van Tijen tijdens een verhoor in Duitsland omgekomen. Na Mei 1945 was Mevrouw van Tijen eigenaar van de 'Remcoline'. Daar zij dit niet aankon heeft zij het jacht In 1947 verkocht aan Dhr. H. de Koster. Deze heeft de naam veranderd in 'Marya' (dit is Hongaars voor 'Maria').

1993

1993

1993: Restauratie door Aldert Been in 1992-1993

De "Atalante" heeft in de loop der jaren heel wat mijlen achter haar gelaten. Jarenlang was het jacht eigendom van oud-minister van Landbouw, Sikko Mansholt. Zoals zoveel houten platbodems, is de "Atalante" toe aan een grondige restauratie. De huidige eigenaar gunde Aldert Been in Aalsmeer de opdracht om dit jaar te beginnen met de restauratie. Het is de bedoeling dat het jacht via een meer-jarenplan geheel in oude glorie wordt teruggebracht.

pdf SdZ Augustus 1993 nr06 - Aldert Been restaureert Atalante

1998

1998

1998: Het blad Consent: Atalante, de laatste hoogaars

CONSENT is een uitgave voor de donateurs, sponsors en relaties van de uitgevende organisaties; dit zijn naast VZW Tolerant, de Stichting Museumhaven Zeeland uit Zierikzee en Stichting Behoud HoogaarsSpeciaal voor het themanummer over Tholen in 1998 is de heer Eecen verzocht de geschiedenis van de Atalante op schrift te stellen. Aanleiding hiertoe was niet enkel de reden dat de Atalante de laatste hoogaars was van van Duivendijk. Ook is dit schip bij uitstek een representatief voorbeeld is van een goed gelijnde Zeeuwse jachthoogaars! Na een vakkundige restauratie, welke met veel zorg, en respect voor de originele lijnen werd uitgevoerd, mag deze zestigjarige dame weer aan een nieuw leven beginnen. Moge zij als inspiratie dienen voor nog vele nieuw te bouwen Zeeuwse jachten!

pdf 1998-7 Atalante, de laatste hoogaars

Foto Consent: P. Luijendijk
Foto Consent: P. Luijendijk

2015

14 augustus 2015

14 augustus 2015: Ervaringen van Jenne Aakster, zoon van oud-eigenaar J. (Jenne) Aakster 1973-1974

Jenne Jr. mailt het volgende verhaal:
Tussen 1954 en 1958, heeft de toenmalige eigenaar den Heer Beckering, de mast met ongeveer 2 meter laten in korten, dan kon hij onder de brug die over de Noord ligt, door varen. Mijn familie heeft het schip maar kort in eigendom gehad. We hebben groot onderhoud uit laten voeren bij de Drie Duivendijkers, waarbij vaak discussie was over de gemaakte kosten. Het was een mooi schip maar slecht onderhouden en in slechte staat van dhr. Mansholt gekocht.
Het was wel een fijn scheepje en snelle zeiler. We hebben vaak scherpe jachten het nakeken gegeven. We zeilden in paren, mijn vriend dhr. Bloemers, zeilde de 'Banjaard', ietsje blokkiger als de 'Atalante', tochten op de wadden, Noordzee, Oostzee, samen met mijn maatje mijn vrouw. Goed te doen zo'n klein scheepje, mooie jaren waren dat. Nu zeilen we met onze Deense spitsgat kotter op de Middenlandse zee, houten schip natuurlijk, goed onderhouden, vooral veel frisse lucht, tegen het rotten.

Ik denk dat de eigenaar na ons, dit een beetje over het hoofd heeft gezien, in zoet water en niet voldoende luchten is het zo gebeurd. De droge houtrot slaat toe en je kan beginnen je portemonnee om te keren. Ik heb nooit iets van beton of grind in het achterschip gemerkt, met de jaarlijkse schoonmaak niet en ook Duivendijk heb ik er nooit over gehoord. Restaureren? Hier en daar voorzichtig een plank vervangen, maar hele kanten. Het zijn bijna nooit de gangen, bijna altijd de spanten en ander hout, knieën waar je niet bij komt en het duurt jaren voor het patina weer terug is in het hout.

Ik heb nooit meer contact met Mr. Eecen of Sicco Mansholt gehad. Mansholt was een goede zeiler, feeling, je moet het schip voelen zij hij tegen me en inderdaad, de 'Atalante' leefde onder je voeten, heerlijk gevoel.

Hoop dat de huidige eigenaar veel plezier heeft met de 'Atalante', en wens hem behouden vaart.

Heeft u vragen en/of opmerkingen?

Terug naar het overzicht