Banckert

Banckert

Meerman in Arnemuiden staat nog steeds bekend om zijn hoogaarzen. Tussen 1869 en 1963 werden op deze werf maar liefst 205 schepen gebouwd, waarvan het merendeel hoogaarzen. In 1948 kwam er een heel speciale opdracht binnen. Onder de naam ‘Vrouwe Andrea’ werd een houten schip gebouwd waarmee in oorlogstijd over zee gevlucht zou moeten worden. Voor dat doel werd in het schip onder meer een watertank van 400 liter gebouwd! De afmetingen van deze hoogaars waren 11,50 x 3,80 x 0,70 m.

Restauraties

Door Meerman te Arnemuiden zijn in 1977-'78 de spanten, huid, mastkoker, kuip, dekken en interieur vernieuwd. Van 1995-'98 heeft Peter Schouten in Kortenhoef groot onderhoud verricht. In 2004-2005 heeft Bein Brandsma in Rohel zeilwerk en mast gerestaureerd.

De 'Vrouwe Andrea'
De 'Vrouwe Andrea'

Eigenschappen

Plaquette nummer:142 Zeil nummer: VB27
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1949 Ontwerper:Meerman
Werf:Meerman Werf plaats:Arnemuiden
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:11,20 m Breedte berghout:3,90 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:13,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1949 – 1951 <> ( Vrouwe Andrea)
1951 &lt;&gt; – onbekend Fam. Deerns ( Vrouwe Andrea)
1955 &lt;&gt; – onbekend Fam. Cosijn, Warmond ( Banckert)
1959 – 1968 D. Ochtman, Rotterdam ( Banckert)
onbekend – onbekend H. Krijger (of Adriaanse), Middelburg ( Banckert)
onbekend – 1976 J.R. van Wulfften Palthe, 's Gravenhage ( Banckert)
1976 – 1992 P.H. Hoogland, Wassenaar ( Banckert)
1992 – 1995 Verband der Evangelische Kirche Bremen, Bremen ( Banckert)
1995 – Nu (laatst bekend) A.J.H. Schutte, Roden ( Banckert)

Geschiedenis

1978

1978

1978: Gereformeerd Dagblad 1978 - Steeds zeldzamer scheepstypen: een gerestaureerde Hoogaars werd te water gelaten

Een onvervalste Arnermuidse Hoogaars werd zaterdagmiddag bij scheepswerf gebroeders Meerman in Arnemuiden te water gelaten. Een uniek gebeuren volgens de heer Meerman sr.: hoogaarzen worden namelijk steeds zeldzamer.
Deze Hoogaars werd in 1949 als jacht bij de gebroeders Meerman gebouwd. Na vele eigenaars gehad te hebben, werd bet schip vorig jaar gekocht door de heer P.H. Hoogland uit Rijswijk (Z.H.). Geheel verwaarloosd en op verschillende plaatsen verrot kwam de hoogaars in oktober 1977 opnieuw bij de gebroeders Meerman op de helling te liggen. Een grondige restauratie vond plaats; zodat nu een vrijwel nieuw schip op de helling stond.

De Hoogaars is in de geschiedenis van Amemuiden iets groots geweest. Vele mensen hebben er op gewerkt. Er is echter ook weinig op verdiend. Maar dat lag niet aan het schip. De toen magere jaren waren daar de oorzaak van, aldus burgemeester de Jonge. Hij vond het jammer dat thans in Arnemeriden van een visservloot weinig te zien is. Het moet een prachtig gezicht geweest zijn, wanneer vroeger al die Hoogaarzen hier in de haven lagen. 

1999

1999

1999: Spiegel der Zeilvaart mei 1999 nummer 4 - Peter Schouten restaureert de Hoogaars 'Banckert'

Meerman in Arnemuiden staat nog steeds bekend om zijn hoogaarzen. Tussen 1869 en 1963 werden op deze werf maar liefst 205 schepen gebouwd, waarvan het merendeel hoogaarzen. In 1948 kwam er een heel speciale opdracht binnen. Onder de naam ‘Vrouwe Andrea’ werd een houten schip gebouwd waarmee in oorlogstijd over zee gevlucht zou moeten worden. Voor dat doel werd in het schip onder meer een watertank van 400 liter gebouwd! De afmetingen van deze hoogaars waren 11,50 x 3,80 x 0,70 m. We zullen hier alle omzwervingen en eigenaars niet opsommen, maar in 1996 kocht de familie Schutte uit Roden, de Banckert voor slechts tienduizend Duitse Marken. Daar kun je natuurlijk geen gaaf schip voor verwachten. Er moest veel aan de hoogaars gebeuren, maar ze vonden de lijnen zo mooi, dat ze er graag de restauratiekosten voor over hadden.

Nu, drie jaar later, vaart er een bijna nieuwe hoogaars rond. Alleen het vlak, enkele knieën, liggers en de kajuitopbouw zijn nog origineel, Bijna al het houtwerk is gedurende enkele winters vernieuwd op de werf van Peter Schouten in Kortenhoef. Op een van de nota's is te zien dat de overnaadse huiddelen al vernieuwd zijn, terwijl berghouten en boeisels nog oud zijn. Een winter later zijn ook de berghouten, boeisels en stevens vernieuwd en is er een nieuwe betimmering gemaakt. Vol trots vertelde mevrouw Schutte dat de originele tafel nog aan boord is en dat de granieten aanrecht was vervangen, maar dat de gootsteen en de koperen waterpomp opnieuw geplaatst waren. De foto’s vlak voor en na de tewaterlating in 1998 geven het beste aan wat er op deze werf in twee winters gebeurde. De familie Schutte is ook heel enthousiast over het vakmanschap van zowel Peter Schouten als zijn rechterhand Willem Otten. In zomer 1997 was het zover en nadat zeilmaker Siem den Boer uit Numansdorp nieuwe zeilen aan boord had gebracht, kon word en deelgenomen aan de Mosseltocht van Yerseke naar Antwerpen. Als het even kan is de familie Schutte dit jaar weer van de partij. Maar dat valt niet mee als het schip ’s winters in een schiphuis in Grouw ligt en ‘s zomers de thuishaven Lauwersoog is. Wadvaarders zullen het schip echter regelmatig tegenkomen.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht