Beatrijs

Beatrijs Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Stamboekbeheerder Thom Vos schrijft in 2006: De info van de bouwer/eigenaar is telefonisch gegeven en komt er op neer, dat hij het ontwerp heeft ontleend aan de tekeningen in Sopers: “Schepen, die verdwijnen” . Deze zelfde tekeningen hebben ook gediend voor het ontwerp van de schokkers van Vredenburgh. (Zie: Jan Kooijman, “Tien platbodems”). Hij verwijst in de Waterkampioen van april 1963 naar een publicatie van Vredenburgh uit 1955 over de vorm van de zwaarden. Of hij de ontwerptekeningen van Vredenburgh gebruikt heeft, lijkt mij niet onmogelijk, maar te bewijzen is het zeker niet. Genoemd artikel is nogal wijdlopig en inhoudelijk staat er niet veel in maar wel blijkt, dat hij hulp heeft gehad van een gepensioneerde timmerman van de Rijkswerf. 

Eigenschappen

Plaquette nummer:400 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Schokker

Bouw

Bouwjaar:1963 Ontwerper:
Werf:Eigen bouw E.K. Duursma Werf plaats:Den Helder
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,00 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1960 – 1984 E.K. Duursma, Monaco ( Beatrijs)

Geschiedenis

1963

1963

1963: Artikel tewaterlating Schokker beatrijs

april 1963

april 1963: Waterkampioen 1963 april nummer 1097 - De Vollenhovense Schokker 'Beatrijs'

In De Waterkampioen van begin juni 1960 staat een stukje van deze „Dudok" (er schijnen er zo veel van te zijn) over de heer Kroese en zijn modellen. Het is geen wonder dat ik door beiden geïnfecteerd werd, en ook bij mijn vrouw kwam het verlangen naar een eigen boot weer boven. Maar dit alles is al weer een jaar of wat geleden, want sedert die tijd heb ik een model van de schokker gemaakt, schaal 1 : 20 voor een lengte van 8,50 meter en is het werkelijke schip, lengte 9,00 meter over de stevens, ook al een heel eind gevorderd. Nu is de constructie van mijn schip niet geheel in overeenkomst met die van de oorspronkelijke schokker. Ook de oude knikspantschokker had zware krommers (niet nodig misschien te zeggen dat dit kromme spanten waren met de nerf van het hout parallel met de kromming), en dit is één van de redenen waarom houten platbodemschepen nagenoeg niet meer worden gebouwd; dergelijk hout is niet meer te bezetten.

Wel hadden we eerst gedacht een stalen casco te laten maken, en van mijn model (1 : 20) was dat gedeelte dan ook in zink uitgevoerd om de constructiemogelijkheden te onderzoeken. De prijs voor zo'n casco was nog niet eens zo verschrikkelijk hoog, maar het zien van die roestige doodkisten, zoals in aanbouw zijnde stalen schepen mij toe lijken, terwijl de huid ervan maar zelden mooi strookt, heeft ons van dit idee afgebracht. De mooie houtvoorraad van brede, 9 meter lange eiken delen, drie jaar lang „gewaterd" en ongeveer vier jaar lang opgeslagen, die bij een werf hier lagen, hebben me ertoe gebracht het schip zelf te gaan bouwen. Nu het casco bijna klaar is, is die mooie houtvoorraad net op.

Op dit moment is de stand van zaken zo, dat het schip nog wel een jaar werk geeft; de zwaarden en de mast zijn klaar. Het type motor hebben we op het oog (een bekend degelijk dieseltje), terwijl het tuig ook al nagenoeg compleet is. Het klinkt misschien merkwaardig, maar het grootzeil komt van een Friese tjotter van 4,75 meter en is voordien (dertig jaar geleden) van een wedstrijdschouw geweest. De kwaliteit is echter nog prima. De fok van deze tjotter past minder als gewone fok, maar is uitstekend als kleine fok, zodat we zelf voor het tuig voorlopig konden volstaan met het laten maken van een botterfok. De vriend van mijn ouders, die ons dit tuig van zijn tjotter schonk zijn wij hiervoor dus zeer dankbaar. De kosten van het eikehout en alle andere materialen (geen ijzer, maar alles messing of rood koper), plus het 38 mm blanke dek van yanghout lopen toch nog wel genoeg op.

pdf Waterkampioen 1963 april nummer 1097 - De Vollenhovense Schokker 'Beatrijs'

2016

2 januari 2016

2 januari 2016: "Levensteken" van de schokker 'Beatrijs'

Peter Hamer mailt uit Zeeland: Tussen de bedrijven door werd ik gewezen op een schip dat in Vrouwenpolder achter een boerderij op een wagen staat te vergaan. Het schip (het plaatje zit er nog op, stamboek nr 400) staat er kennelijk al een jaar of tien. De eigenaar overweegt er 'mogelijk in de toekomst nog iets mee te doen'. Maar naar mijn mening is er weinig toekomst meer voor dit schip, tenzij iemand zich er serieus over ontfermt. En wel op korte termijn.

2017

juli 2017

juli 2017: Model schokker 'Beatrijs'

Model van de Schokker 'Beatrijs' gebouwd door de bouwer van de "grote"schokker voor z'n dochter, maar dan op schaal 1 op 11
Model van de Schokker 'Beatrijs' gebouwd door de bouwer van de "grote"schokker voor z'n dochter, maar dan op schaal 1 op 11

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht