Bever

Bever

Op de kleine werf van P. Hartog in Buiksloot zijn tussen 1910 en 1953 vele voornamelijk kleine kajuitzeiljachten zoals Schouwen, Grundels en een Vollenhovense bol gebouwd. Maar daarnaast kwamen er ook motorbootjes, roeiboten en vletten van de werf van Hartog. De Kajuitschouw ''Bever' is in 1945 door Hartog gebouwd.

De Hartog schepenkring verzamelt van de schepen zoveel mogelijk gegevens over de historie, de traditie, de bouwwijze, de scheepswerf, de werfbaas Pieter Hartog en het gebruik van de schepen. Deze gegevens worden op overzichtelijke en toegankelijke wijze geregistreerd.

Eigenschappen

Plaquette nummer:152 Zeil nummer: OC24
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Kajuitschouw

Bouw

Bouwjaar:1945 Ontwerper:P. Hartog
Werf:P. Hartog Werf plaats:Buiksloot
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:8,08 m Breedte berghout:2,70 m
Diepgang:0,40 m Masthoogte water:8,50 m
Oppervlakte grootzeil:20,00 m2 Oppervlakte fok:11,20 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:31,20 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1945 – onbekend ( Lydia)
1951 – 1974 P.M. Maas, Kortgene ( Lydia)
1974 – 1977 H.J.J. Bruning, Delft / 's Gravenhage ( Lydia)
1977 – onbekend J.T. Belt, Nieuw Vennep ( Lydia)
onbekend – onbekend Dhr. van Zoomeren en L. Bosch ( Lydia)
2000 – Nu (laatst bekend) W. Dam, Amsterdam ( Bever)

Geschiedenis

2010

maart 2010

maart 2010: SSRP Jaarverslag 2009 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 2009 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:


De kajuitschouw Bever, één van de grootste die op de werf van Hartog in Buiksloot is gebouwd, is in opdracht van eigenaar Wouter Dam door Peter Schouten in Kortenhoef aan bakboord voorzien van een nieuw neerboord en nieuwe vlakdelen. 

In de kop zijn nieuwe kespen op het vlak aangebracht en de onderste delen van de voor- en achterspiegel zijn vervangen. Opmerkelijk detail is dat de stuik van het neerboord tussen de inhouten zat, bevestigd op een stuikplaat. Peter Schouten heeft bij de restauratie deze constructie in ere gehouden.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht