Blinkerd

Blinkerd

De 'Blinkerd' is een hele bijzondere schouw, heel groot en heel breed. De zijden bestaan niet uit brede planken, zoals gebruikelijk bij dit type , maar uit smalle gangen. De zijden zijn ook iets rond. De schouw is niet altijd open geweest. In een artikel in de Waterkampioen van 1951 staat de schouw onder de naam 'Tjitske Maria' beschreven (met foto's) als Kajuitschouw. Volgens de gegevens in het Stamboekarchief is de schouw in 1917 bij de Gebr. Langenberg in Nieuwebrug bij Heerenveen gebouwd. Het werfplaatje is nog in de schouw aanwezig. De opdrachtgever was Abel Wisman uit Heerenveen.

Passage uit het artikel in de Waterkampioen

Ter kennismaking diene, dat de „Tjitske Maria" een grote Friese kajuitschouw is. Van roer tot punt boegspriet ongeveer 9 m; 7.20 in overdek, grootste breedte over het grootspant 2.75 m; mast 10 m., grootzeil 26 m2, fok 11 in 2. Bovendien is er een stormtuigje bij met een zeil van ca 11 m2 en een fokje van ca 4 m2, waarmede wij 'alle weer en wind kunnen doorstaan; voor de stormfok wordt een extra stag gebruikt. Bovendien is zo'n fok geschikt wanneer we het grootzeil reven, om de boot beter in balans te krijgen. Er zit ongeveer 140 kg tegenwicht aan de voet van de mast en het vlotte strijken is een geweldig voordeel gebleken. Verder zit er aan broodjes nog ca 250 kg ballast in. Doordat kajuit en vooronder niet van elkaar afgescheiden zijn en de banken doorlopen tot ver voor de mast zijn er vier vaste slaapplaatsen, bovendien kunnen er nog een paar kinderen op de vloer slapen tussen de banken; één voor de mast en twee achter de mast.

Onder zeil als Open schouw
Onder zeil als Open schouw

Eigenschappen

Plaquette nummer:87 Zeil nummer:
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Open Schouw

Bouw

Bouwjaar:1917 Ontwerper:Gebr. Langenberg
Werf:Gebr. Langenberg Werf plaats:Nieuwebrug, gem Haskerdijken
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,30 m Breedte berghout:2,80 m
Diepgang:0,50 m Masthoogte water:10,00 m
Oppervlakte grootzeil:26,00 m2 Oppervlakte fok:12,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:38,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1917 – 1923 Abel Wisman, Heerenveen ( Udi)
1923 – onbekend T. Tiersma (mogelijke eigenaar), Leeuwarden ( Lieuwk)
onbekend – 1947 ( Carmen (eigenaar in Amsterdam))
1947 – 1957 W. Rodenhuis, Eindhoven ( Tjitske Maria)
1957 – 1961 H.L. Mens, Vught ( Tjitske Maria)
1961 – 1971 C. Schreuder, Amsterdam ( Tjitske Maria)
1971 – 1977 C.J. van der Ploeg, Amsterdam ( Tjitske Maria)
onbekend – onbekend J. de Ruig, Driehuis ( Tjitske Maria)
1992 – 1993 S. de Wilde, Broek op Langedijk ( Tjitske Maria)
1993 – 2001 J.H.M. van Niekerk, Loenen aan de Vecht ( Tjitske Maria)
2001 – 2010 M. Dijkstra, Voorburg ( Boarre)
2010 – 2013 F. van Brug, Uitwellingerga ( Boarre)
2013 – Nu (laatst bekend) D. Eysker, Noordgouwe ( Blinkerd)

Geschiedenis

1951

1951

1951: Waterkampioen 1951 pag. 612-617: Van plaszeilen naar rivierzeilen met de kajuitschouw 'Tjitske Maria' door eigenaar W. Rodenhuis

Vrijdag 9-8-1951. Haven van Heusden.
Onze derde zomervacantie op de „Tjitske Maria" is bijna ten einde en we hebben nbg meer genoten dan de vorige keren. Nu we rustig in de haven liggen, wil ik toch eens proberen een begin te maken met een verhaaltje over onze vaart met de „Tjitske Maria" en over onze indrukken van en ervaringen met de vaart op de rivieren. Waarom?
In de eerste plaats, omdat we de rivieren en stromen zo ongelooflijk mooi vinden en omdat het-zeilgenot hier zo ver onze verwachtingen overtrof. Laat ik u zeggen, dat ik van huis uit Fries ben en altijd op de Friese meren gezeild heb en dat ik uit de aard der zaak niet vrij te pleiten ben van een zekere mate van Fries chauvinisme. Toch moet ik eerlijk zeggen, dat het natuurschoon en vooral de schoonheid der rivierstadjes naar mijn mening die van Friesland nog overtreft en dat het zeilen meer varen wordt en nog meer genot geeft voor de raszeiler.
Een tweede reden om wat te gaan schrijven is, dat de vaart op de rivieren zo geweldig veel verschilt van de plaszeilerij en dat ook een ervaren toerzeiler in Friesland, wanneer hij op de rivieren komt, nog heel veel moet bijleren. En waarom zou u nu bij een komende tocht op de rivieren met schade en schande wijs moeten worden, als u ook van mijn ervaring profiteren kunt?

pdf Waterkampioen pag 612-617 Schouw Tjitske Maria 1951

De kajuitschouw 'Tjitske Maria'
De kajuitschouw 'Tjitske Maria'

1992

1992

1992: Foto

2005

2005

2005: Reünie 125 jaar vd Meulen

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht