Bolderbast

Bolderbast Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De meeste Zuiderzeehavens hadden elk hun eigen type kleine vissersvaartuigen, goedkoper dan hun grote broers en geschikt voor een kleine bemanning. Zo kennen we nog Wieringer, Makkumer, Workumer, Vollenhovense en Enkhuizer bollen. Misschien zijn er nog wel meer typen geweest waar we het bestaan niet van weten. Ze leken allemaal op elkaar, maar hadden toch hun onderlinge verschillen, voortkomend uit de plaatselijke omstandigheden, het gebruik en traditie. Van de Enkhuizer bollen die konden profiteren van de hoge wal, lag de lengte over stevens meestal tussen de zeven en acht meter.

In 1964 ontwierp J.K. Gipon voor Kooijman Jachtbouw te Zwijndrecht de 7 meter Enkhuizer bol 'Cadans', De opdracht bestond uit het tekenen van een scheepje met ronde boegen, geschikt voor een bemanning van vier personen, bijvoorbeeld een gezin van man, vrouwen twee kinderen. Gipon koos voor het type Enkhuizer bol omdat hij daarin het best de verschillende eisen kon verwezenlijken. Hij kende het type heel goed. In de Spiegel der Zeilvaart van November 1996 is een een uitgebreid artikel van zijn hand over de bol en de Enkhuizer bol in het bijzonder gepubliceerd.

De 7.00 meter Enkhuizer bol 'Kantje Boord' is in 1965 gebouwd in opdracht van A.A. de Boer uit Leeuwarden. Ze is te water gelaten onder de naam 'Anna Elisabeth'.

Zijn zwager Hein Kersken jr. had namelijk voor de oorlog op de Westeinder Plas een Enkhuizer bol. Het was een houten vissersschip, dat voor recreatievaart geschikt was gemaakt. De bun was verwijderd en de tuigage was hersteld en verbeterd. Gipon was bij de restauratie behulpzaam geweest en kende vorm en hulpmotor werd gekozen voor een tweecilinder 10 pk Albin benzinemotor, die juist onder de zelflozende kuipvloer kon blijven. De dieselmotoren uit die tijd waren nog te zwaar en te hoog.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1430 Zeil nummer: VD117
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Enkhuizer bol

Bouw

Bouwjaar:1966 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman Jachtbouw NV Werf plaats:Zwijndrecht
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,00 m Breedte berghout:2,60 m
Diepgang:0,54 m Masthoogte water:8,80 m
Oppervlakte grootzeil:17,00 m2 Oppervlakte fok:6,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:23,50 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1966 – 1969 A.A. de Boer, Leeuwarden ( Anna Elisabeth)
1969 – 1987 D. Jansen, Nijmegen ( Bolle Bertha)
1987 – 1993 H. de Graaf, Barneveld ( Bolle Bertha)
1993 – 2002 G.C.L. van Woerden, Leusden ( Iris Catharina)
2002 – 2013 W.H. Brunsveld, Doetinchem ( Bolderbast)
2013 – 2018 M.A. Agricola, Rotsterhaule ( Bolderbast)

Geschiedenis

1966

1966

1966: In de haven van de RAI tijdens de Hiswa

1993

15 juni 1993

15 juni 1993: Klein maar Dapper, Kronieken der stalen Enkhuizer bollen tot 1993 door oud-eigenaar H. de Graaf

Klein maar Dapper Kroniek 5 - Vrouwe 'Bolle Bertha'

In het boek "Klein maar Dapper", samengesteld door Henk de Graaf, staat in Kroniek 5 geschreven:
1966: In 1966 bezoekt de heer De Boer de Hiswa. Na enkele jaren van motorbootvaren wordt deze zeiler-in-hart-en-nieren opnieuw verliefd: nu op de lijnen van de Enkhuizer bol. Na een tweede bezoek aan de Hiswa wordt het schip gekocht. Koopsom f. 29.500,-, afgeleverd in Wartena. Na de Hiswa gaat het schip eerst terug naar de werf. Hier worden de naamborden aangebracht evenals de teakhouten plank tegen de achterplecht met de spreuk: "Gejaagd door de wind". Verder komt er een afzuiginstallatie in ten behoeve van de benzinemotor. Daarna gaat de 'Anna Elisabeth' over land naar haar ligplaats in jachthaven De Jong in Wartena. 1967: In dit jaar wordt veelal gezeild in de omgeving van Wartena, Eernewoude en Grouw. De familie De Boer, alsmede hun dochter, brengt hun vakantie grotendeels door in de Zuid-Westhoek van Friesland.
1968: Een jaar, waarin de 'Anna Elisabeth' intensief wordt gebruikt. Niet alleen door de ouders maar ook door de kinderen. Ook dit jaar is het vaargebied Friesland.
1969: Door een verhuizing eind 1968 zal de 'Anna Elisabeth' nog maar weinig worden gebruikt. Daarom vindt op donderdag, 15 mei 1969 in een café in Wartena de overdracht plaats aan Dirk en Bep Janssen (+ 4 kinderen!) uit Nijmegen voor een bedrag van f. 25.000,-.
Allereerst wordt het schip omgedoopt in 'Bolle Bertha'. Na alles in gereedheid gebracht te hebben varen we af om vier dagen later in Kiftrik aan de Maas (de nieuw thuishaven van 'De Batavier') aan te komen. 

pdf Klein maar Dapper Kroniek 5 - 'Bolle Bertha'

2016

2016

2016: Foto's

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht