BU1

BU1 Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De Lemsteraak 'BU1' werd in 1987 als casco door Eeltje Kuperus in Makkum gebouwd. De afbouw werd verzorgd door Bert Ennik van Scheepstimmerwerf Het Kolkje in Makkum.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1458 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1987 Ontwerper:E. Kuperus
Werf:Scheepswerf De Boeier, Kuperus / Werf Het Kolkje, Bert Ennik Werf plaats:Makkum
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,70 m Breedte berghout:4,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1989 – 2004 J.R. Joppe, Spakenburg-Bunschoten ( BU1)

Geschiedenis

1987

september 1987

september 1987: Spiegel der Zeilvaart november 1987 nummer 9 - Scheepstimmerwerf Het Kolkje van Bert Ennik

Bert Ennik heeft het voordeel dat hij een jarenlange ervaring als bouwkundige achter zich heeft. Hij is gewend om alle ideeën eerst op papier uit te werken. Als iemand komt voor het betimmeren van zijn schip, dan begint Bert met het vastleggen van de wensen en eisen. Vervolgens komt hij met een schetsontwerp. Als de opdrachtgever dan weet wat hij wil, volgen de vele detailtekeningen. Niet alleen de constructie voor de betimmering, ook de water- en lensleidingen, het elektrische boord-net, enz., alles wordt eerst op tekening vastgelegd. Niet alleen kun je dan veel exacter een voorcalculatie maken, je kunt ook veel sneller werken omdat je vele problemen al op papier hebt opgelost.
In de Spiegel van juni 2004 werd het verhaal vervolgd: De geschiedenis van de werf gaat terug tot 1984, toen Bert Ennik met zijn vrouw Ans in Makkum aan de Kleine Zijlroede een grote boerderij kochten en schepen voor de wal en op de wal konden halen. In de grote deel van de boerderij stonden de houtbewerkingsmachines opgesteld. In 1987.9 beschreef ik hoe Bert bezig was met het betimmeren van Lemsteraken. De verhuizing naar een geheel nieuwe, zelf ontworpen, locatie in Makkum werd, door verkeerd management in huis te halen, voor het bedrijf catastrofaal. Na veel problemen moesten ze daar stoppen en trokken ze naar Kats in Zeeland. Dankzij een aantal eigenaars van platbodems konden Bert en Ans een herstart maken en zijn er weer bovenop gekomen. Zo zie je maar weer dat goed vakmanschap toch blijft lonen. In Zeeland zijn o.a. veel Hoogaarsen onder handen genomen.

1988

augustus 1988

augustus 1988: Spiegel der Zeilvaart augustus 1988 nummer 6 - Lemsteraak BU1 betimmerd bij Scheepswerf Het Kolkje Makkum

Bij Scheepstimmerwerf Het Kolkje in Makkum is 2 april jl. de Lemsteraak BU 1 te water gelaten. Het casco dat in opdracht van J.A. Joppe bij Scheepsmakerij De Boeier werd vervaardigd is bij Het Kolkje verder geheel afgebouwd en getuigd. De hier gerealiseerde betimmering is in de stijl en sfeer van vroeger dagen gehouden, dit ook ten aanzien van de kleuren; donkerrood voor de buikdenning, lijst- en sierwerk warm-grijs en overigens alles zoveel mogelijk licht geschilderd; in dit geval gebroken wit. De kleuraccenten zijn streekgebonden. 

pdf SdZ augustus 1988 nummer 6 - Lemsteraak BU1 betimmerd bij Scheepswerf Het Kolkje Makkum

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht