BU17

BU17

De 'BU17' is een hoogaars van 11,32 m., ontworpen door Andre Hoek en gebouwd bij de werf van Smit in Nieuwegein. In 1989 werd opdracht gegeven tot het ontwerpen van dit schip en in augustus 1989 is begonnen met de bouw. De boot werd opgeleverd in mei 1990, waarna de afwerking zelf is gedaan. De werf is later verhuisd naar Makkum en daarna overgenomen door Gebr. van Enkhuizen. Voor eigenaar Evert de Graaf was dit nieuwe schip zijn droom. Een mooi ogend schip laten ontwerpen, bouwen, zelf intimmeren en met goede zeilprestaties. Over de naam hoefde niet lang te worden nagedacht. De enige tweede hoogaars door Andre Hoek ontworpen is de 'Nieuwe Maen' van dhr. Van der Dussen. Dit schip is een meter langer. De 'BU17' is - samen met de 'Nieuwe Maen' - een van de laatste stalen hoogaarzen die in Nederland gebouwd zijn.

De BU

De 'BU17' heeft in de jaren dat hij in de vaart is waarschijnlijk de grootste handicapverzwaringen van heel de vloot ontvangen. Vlak na de eerste drie wedstrijdjaren kwam de eerste handicapverzwaring van 45 punten. Dit deed zeer en er werd nog fanatieker gezeild, waardoor de 'BU17' in de prijzen bleef vallen. Na het weegverhaal in de VB/HB-klasse onderging de 'BU17' nog een fikse verzwaring. De bemanning haalde weer meer uit de kast en zo kwamen er toch weer resultaten. 

De BU17 is geen schip dat hoog aan de wind kan zeilen. Soms lijkt ze ook een eigen wil te hebben en dan doet het wat niemand - behalve de bemanning - verwacht had. Dat hoog aan de wind zeilen is nog wel eens een nadeel in de wedstrijd. De 'BU17' is bij wedstrijden ingedeeld onder de VB/HB-klasse en zeilt vaak tegen Lemsteraken met loefbijters en blijft daarom vaak achter in hoogte. Meestal wordt dit weer goedgemaakt op de rakken dat er ruimer gezeild moet warden, dan gaat de halfwinder (80m2) omhoog
en de bezaan (aap).

'Strafpenalty' van het KNWV

De 'BU17' is in eerste instantie geweigerd voor opname in het Stamboek vanwege de de conflicten tussen het ontwerp en de Criteria van de SSRP. De afspraken v.w.b. Ronde en Platbodemjachten met het K.N.W.V. zijn:

  1. Alle schepen dienen aan de vigerende Criteria van het Stamboek SSRP te voldoen om een meetbrief voor wedstrijden te verkrijgen.
  2. Schepen van voor 1991, de datum van invoering van de Criteria, dienen ook aan de vigerende Criteria te voldoen, maar kunnen op onderdelen een permanente dispensatie verkrijgen indien de afwijking niet op eenvoudige wijze te corrigeren is.
  3. Een permanente dispensatie wordt door het Watersportverbond verleend op voordracht van SSRP.

De K.N.W.V. heeft na de bouw wel een Meetbrief verstrekt, maar daarnaast ook een 'strafpenalty' aan het schip opgelegd. Op verzoek van de R&P klassenorganisatie is het schip in 2014, alsnog opgenomen in het Stamboek met een structurele dispensatie ten aanzien van de gebreken in de vormgeving.
Het schip dient in dat kader wel aan alle andere Criteria-eisen, die gelden voor de klasse waarin ze wedstrijd varen, te voldoen, Ze nemen géén uitzonderingspositie in ten aanzien van de criteria voor bijvoorbeeld de uitrusting, zoals ander anker, tufnol blokken, andere verstaging van Dyneema, etc.. De uitdrukkelijke voorwaarde bij de opname in het Stamboek is, dat de door het Verbond opgelegde beperkingen ten aanzien van het wedstrijdzeilen blijven gehandhaafd.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2214 Zeil nummer: HB194
Categorie:D+ Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1990 Ontwerper:Hoek Design
Werf:Smits jachtbouw Werf plaats:Nieuwegein
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:11,30 m Breedte berghout:3,85 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:13,75 m
Oppervlakte grootzeil:41,60 m2 Oppervlakte fok:23,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,40 m2
Oppervlakte totaal:75,50 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Permanente dispensatie: Het schip voldoet ten aanzien van de grootste breedte niet aan de Criteria. De grootste breedte ligt iets te ver naar achteren.

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1990 – Nu (laatst bekend) E. de Graaf, Spakenburg ( BU17)

Geschiedenis

2005

september 2005

september 2005: Spiegel der Zeilvaart September 2005 nummer 7 - De Hoogaars BU17

De 'BU17' is door Andre Hoek ontworpen met de opdracht dat het schip van de Randmeren af kon zonder dat de mast moest worden gestreken. Het schip heeft een doorvaarthoogte met de mast, van 13,5 meter. Hiervan kan een meter worden weggeklapt, zodat er een doorvaarthoogte overblijft van 12,5 meter. Genoeg voor de Stichtse- en de Hollandse brug. Voor de rest is het schip zo ingericht dat Evert er vrij gemakkelijk alleen mee kan varen, wat hij dan ook zeer regelmatig doet met alles erop. De boot is in totaal van 12 lieren voorzien. Zes lieren in de kuip voor de zwaarden, bakstagen en de zeilen, vijf op het voordek, drie lieren voor het zeilhijsen, een op de giek, een voor de kluiver en een elektrische voor de maststrijkinstallatie. Voor de rest is het schip door Evert van casco af zelf afgewerkt. Een simpel, maar zeer functioneel interieur met een zee van opbergruimte, een eigenaarshut, twee voorkooien en een (slinger)zijkooi.
De bruisende kracht van 11 ton hoogaarsgewicht zorgt soms voor kippenvel, met veel wind kan je met dit schip, door het lichte ondertuigd zijn, toch nog met vol tuig varen. Het contact met het water zo dichtbij en het snel door de gangboorden lopende water is iets dat je eigenlijk nooit wilt missen; het schip lijkt soms als een zwaan door het water te glijden. Op het nippertje varen gebeurt ook met de 'BU17', dan moet de schoot snel los omdat er te veel water in de kuip komt.
Een heel verhaal naar aanleiding van een omslagfoto van Theo Kampa op het eerste nummer van de Spiegel in 2005.

pdf SdZ September 2005 nr 07 - De Hoogaars BU17

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht