De Booze Bison

De Booze Bison Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Jan Francies de Klerk was met de oprichting van zijn werf een pioneer voor de scheepsbouw in Zeeuws-Vlaanderen. In dat jaar maakte Jan Francies de overstap van scheepstimmerman naar scheepsbouwer. Doorheen de jaren zijn er tientallen hengsten, hoogaarzen, boeieraken, lemmerjachten en lemmerhengsten gebouwd voor verschillende opdrachtgevers. Toen staal werd geïntroduceerd binnen de scheepsbouw werden de vaklui van Scheepswerf de Klerk gezien als de pioniers. Na de eerste schepen van hout en staal werden steeds meer schepen volledig van staal gemaakt. Al deze werkzaamheden vonden tot dat moment plaats te Kruispolderhaven. Echter door de dijkverzwaringen moest deze werf sluiten. In reactie hierop werd in 1967 een tweede vestiging geopend in Walsoorden aan de Havenstraat. Niet lang daarna werd de tweede vestiging de hoofdvestiging.

De Hoogaars de 'Booze Bison' is in 1938 gebouwd. Er circuleren op Meetbrieven diversen werfnamen, waaronder De Klerk in Kruispolder, De Haan in Hontenisse en Duivendijk. Het schip is geklonken. Op de eerste Meetbrieven staat ook de naam 'Vrouwe Elisabeth' genoemd. Mogelijk heeft het feit dat het schip vlak voor de Tweede Wereldoorlog is gebouwd, hierbij een rol gespeeld.

Eigenschappen

Plaquette nummer:116 Zeil nummer: VC180
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1936 Ontwerper:Gebr. de Klerk
Werf:Scheepswerf de Klerk Werf plaats:Kruispolderhaven / Walsoorden
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,33 m Breedte berghout:3,41 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:11,00 m
Oppervlakte grootzeil:30,00 m2 Oppervlakte fok:14,83 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:44,83 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1936 – onbekend G. ter Laan, Utrecht ( Honte)
1948 – 1971 T.G. van 't Groenewout ( De Booze Bison (Vrouwe Elisabeth))
1971 – 1998 J.P. Bijlard, Scheveningen ( De Booze Bison)
1998 – 2007 M.L.A.M. van Hezik, Wageningen ( De Booze Bison)

Geschiedenis

1936

1936

1936: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip 'Honte' - Meetnummer R9915N

In de romp ingeslagen Meetnummer R9915N
In de romp ingeslagen Meetnummer R9915N
De 'Honte' met eigenaar G. ter Laan uit Utrecht
De 'Honte' met eigenaar G. ter Laan uit Utrecht

1948

1948

1948: Tekeningen

10 april 1948

10 april 1948: Scheepsmeetbrief 1948

1986

maart 1986

maart 1986: 'De Booze Bison' wordt genoemd in de Spiegel der Zeilvaart in een artikel over de 'Turc'

Stalen Hoogaarsen

Bernard van Gils schrijft in het artikel "Hoogaars 'Turc': Liefde op het eerste gezicht" de Spiegel der Zeilvaart van 1986 nummer 3 het volgende:
Ik ken maar vier stalen hoogaarzen van vóór 1940: als eerste de YE38 (Yerseke), de „Maaike II", gebouwd rond 1900. Dit schip heeft lang in Engeland gevaren. Er bestaat een boek uit die tijd, geschreven door de auteur John Seymour. Hij was eigenaar van de YE38, die toen de naam „Jenny III" voerde. De titel van het boek is: „Sailing through England". Hij beschrijft daarin op sympathieke wijze zijn tocht dwars door het Britse eiland vanuit Portsmouth via Hull, York, Leeds naar Liverpool. Zo'n tocht door de binnenwateren van Engeland met een platbodem lijkt erg aantrekkelijk.
Het tweede stalen schip is de ook rond 1900 gebouwde YE46: indertijd „La Gaffe". Naar aanleiding van dit schip zijn zeven hoogaarzen door Sondy nagebouwd. Nu niet geklonken maar gelast. Dat schip was de laatste jaren erg verwaarloosd, maar is ongeveer een jaar geleden naar Hannover gegaan. De derde is de in 1925 in Baasrode aan de Schelde door Van Damme gebouwde „Turc". Nagenoeg gelijktijdig moet er een zusterschip van zijn gebouwd dat toen met bestemming Jachthaven Soerabaja vanuit Rotterdam is verscheept. Maar daarvan heb ik tot nog toe geen gegevens kunnen krijgen. De vierde is de door De Klerk in 1936 gebouwde „Booze Bison".

1998

16 februari 1998

16 februari 1998: Brief informatie Hoogaars 'De Booze Bizon' eigenaar M.L.A.M. van Hezik

Originele Interieur "Amsterdamse School" bakboord
Originele Interieur "Amsterdamse School" bakboord
Originele Interieur "Amsterdamse School" stuurboord
Originele Interieur "Amsterdamse School" stuurboord

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht