De Goede Hoop

De Goede Hoop

De jol is een volledige restauratie van een oude jol welke geheel in het blik zat en in 1975 door dhr. Huijsing in waarschijnlijk Zeeland is gekocht. De herbouw van deze jol met als resultaat jol De Goede Hoop heeft in het winterseizoen 1976-77 plaats gevonden bij Jachtwerf Brandsma in Rohel/Augustinusga.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:1852 Zeil nummer: JC32
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1907 Ontwerper:
Werf: Werf plaats:
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,00 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,95 m Masthoogte water:8,60 m
Oppervlakte grootzeil:25,00 m2 Oppervlakte fok:10,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:8,00 m2
Oppervlakte totaal:43,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1976 – 1977 J. Huijsing , Kamerik ( De Goede Hoop)
1977 – 1987 W. Brak , Kamerik ( De Goede Hoop)
1987 – 2005 U. Kappel, Dinslaken ( De Goede Hoop)
2006 – Nu (laatst bekend) D.C. Franken, Culemborg ( De Goede Hoop)

Geschiedenis

2008

21 februari 2008

21 februari 2008: Informatie van Jachtwerf Brandsma

maart 2008

maart 2008: SSRP Jaarverslag 2007 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 2007 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:

 

De Goede Hoop is in 1977 door Brandsma in Rohel volledig herbouwd op basis van het wrak van een oude tot jacht verbouwde vissermansjol, waarmee de vraag zich voordoet of we nu te maken hebben met een (niet subsidiabel) schip van 30 jaar oud of met een (wel subsidiabel) schip van een eeuw oud. Inmiddels waren in het vlak de nagels uit de zeventiger jaren doorgeroest en de naden uitgelubberd. Het gehele vlak, zes gangen aan beide boorden goed voor een forse stam eiken, is door Martijn Perdijk van Wind & Water in Heeg vervangen.

2009

2009

2009: Nederlandse traditionele schepen in spoor van de 'Halve Maen' naar New York

Twintig Nederlandse schepen hebben deel genomen aan de herdenking van de ‘ontdekking’ van de stad. De Amerikanen vierden uitbundig, dat het 400 jaar geleden is, dat Henry Hudson met zijn 'Halve Maen' en twintig koppen tellende bemanning de naar hem genoemde rivier opvoer en afmeerde aan Manhattan.
Zoals bekend waren het de Nederlanders die New York (als Nieuw Amsterdam) stichtten. Ook al verkocht Nederland de grond later – onder militaire dreiging – aan de Engelsen, de band is in 400 jaar blijven bestaan. Vandaar dat Nederlandse schepen zijn uitgenodigd deel te nemen aan de vlootschouw op de Hudson en andere festiviteiten. Prins Willem-Alexander en prinses Máxima woonden een deel van de herdenking bij.
De oversteek werd georganiseerd door de Stichting ter Promotie van het Traditionele Schip. Die charterde de 'Flinterduin' van rederij Flinter. Dat schip vertrok 18 augustus 2009 vanuit Harlingen met twintig historische Nederlandse schepen: onder andere skûtsjes, lemsteraken, tjalken, een Gieterse punter, een Zeeuwse poon, een Staverse jol en een botter. Zeven vaartuigen staan in het laadruim; de overige dertien op de luiken. Op  31 augustus arriveerde de 'Flinterduin' in Brooklyn.
Vierhonderd jaar geleden laveerde Henry Hudson met zijn 'Halve Maen' en een twintig koppen tellende bemanning de later naar hem genoemde rivier op en zo ontdekte hij Manhattan. In overeenkomst met de Indianen werd op dat eiland in 1614 Nieuw Amsterdam gesticht en in 1626 wisselde Lower Manhattan voor zo’n 60 gulden van eigenaar. De Engelsen vonden de Hollandse aanwezigheid op de belangrijke handelspost in 1664 welletjes en joegen de pioniers met hun kanonnen terug op hun schepen of naar het achterland. Ze noemden ons Nieuw Amsterdam naar de Hertog van York.

Aan boord bij de 'Flinterduin'
Aan boord bij de 'Flinterduin'
In New York op de Hudson
In New York op de Hudson

2013

2015

2016

2016

2016: Foto

2017

Foto

Regionale Friese Reünie 2007
Regionale Friese Reünie 2007

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht