De Groene Zwaan

De Groene Zwaan Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw ontwierp Ir. H. Vreedenburgh het stalen jacht 'Albatros'. Deze schokker had een lengte over stevens van 9,84 m., een grootste breedte van 3,30 m. en een zeiloppervlak van ruim 43 m2. in grootzeil en botterfok. Het ontwerp bleek een mijlpaal in de ontwerpgeschiedenis van de Nederlandse platbodemschepen. Het bestuur van de nog jonge Stichting Ronde en Platbodemjachten onderkende die betekenis en gaf het ontwerp een grote plaats in het standaardboek 'Ronde en Platbodemjachten', dat onder redactie was van Mr. Dr. T. Huitema.

Het casco van 'De Groene Zwaan' is in 1980 gebouwd door Kooijman & De Vries in Deil in opdracht van Piet Glas. Hij heeft de schokker af laten bouwen in Jachthaven Noordschans gedurende de winter.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1713 Zeil nummer: VC315
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Schokker

Bouw

Bouwjaar:1976 Ontwerper:H. Vreedenburgh
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,84 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,65 m Masthoogte water:11,50 m
Oppervlakte grootzeil:26,00 m2 Oppervlakte fok:19,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:11,90 m2
Oppervlakte totaal:57,40 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1975 – 1993 P. Glas, Haren ( De Groene Zwaan)
1993 – 1996 H.J. Vreeken, Bilthoven ( De Groene Zwaan)
1996 – 2004 L.M. van Zijl, Haaften ( De Groene Zwaan)
2004 – 2006 N. Denninghof, Hellevoetsluis ( De Groene Zwaan)

Geschiedenis

2017

9 november 2017

9 november 2017: Informatie van Menne Glas, zoon van de opdrachtgever P. Glas

Uit mijn geheugen haal ik VC315 als zeilnummer, maar dat kun je vast en zeker zo nagaan. Ooit is onze schokker gemeten, vanwege deelname aan Haringvlietwedstrijden. Onze schokker is feestelijk te water gelaten op 30 april 1977, te Jachthaven Noordschans, vlakbij Klundert. Daar is het casco de winter voorafgaand aan deze datum afgebouwd.
Het casco was er 1 van een serie van 3, volgens een ontwerp van Vredenburgh. Met in afwijking van het origineel een 6 cm dikke bodemplaat, voor de stabiliteit op zee. Vredenburgh zijn we nog wel eens tegengekomen in Engeland, met zijn witte 'Albatros'.
Wij hebben de schokker verkocht op 3 mei 1993, helaas zonder aantekening van aan wie. Opgediept uit oude dagboeken van mijn vader.
Bijgaand een aardige foto, genomen ergens op het Wad.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht