De Jonge Jacob

De Jonge Jacob Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In het boek "Platbodemjachten van J.K. Gipon" wordt over het 8.50m lange Grundeljacht geschreven:
Het schip had een doorgetrokken kajuit met tamelijk grote ramen. De voortstuwing per motor werd eerst verzorgd door een buitenboordmotor, opgehangen aan een bok achter de spiegel. Later is die vervangen door een binnenboordmo­tor, wat ook aanpassing van scheg en roer noodzakelijk maakte. De 8.50 meter grundel biedt een soortgelijke accommoda­tie als de 8.00 meter, doch heeft relatief wat minder holte, terwijl de plattegrond uiteraard een wat ruimere indeling toelaat. Door de aanvankelijke constructie, waarbij het dak niet spantloos was uitgevoerd en het vlak voorzien was van spanten en wrangen, was de stahoogte gering. Door wijziging van die constructies is de stahoogte ongeveer gelijk aan die van de 8.00 meter grundel.

Bij de grundels is ermee geëxperimenteerd de strijkklampen eveneens te zetten. Het blijkt echter niet voordelig te zijn. Het smalle vleugelprofiel van de zeezwaarden verdraagt die schuine stand wel, de platte brede grundelzwaarden doen dat echter niet. Het beste is de strijkklampen van de grundelzwaarden evenwijdig aan de scheepsas te houden. 

Bij de aanmelding van de grundel (jaartal onbekend) staat  bij de bouwer Schut in Groningen vermeld. Wij kennen alleen een scheepswerf Schut in Martenshoek (Hoogezand-Sappemeer), die tot 1949 beroepsschepen heeft gebouwd. Ze zouden later hun werkterrein hebben verlegd naar jachtbouw.

Eigenschappen

Plaquette nummer:713 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Grundel

Bouw

Bouwjaar:1968 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Schut Werf plaats:Groningen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,50 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:8,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – 1981 J.J. van Benten, Krimpen aan de IJssel ( De Jonge Jacob)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht