De Jonge Jan

De Jonge Jan

Ruim een eeuw geleden bezat Huizen twee botterwerven, de werf 'Gebroeders Schaap' en de werf "J. Kok & Zn". Huizen was een bloeiende vissersplaats van waaruit werd gevist op de Zuiderzee op: 'bot, haring en ansjovis'. Na het afsluiten van de Zuiderzee in 1932 was het moeilijk voor de vissers om nog een bestaan te vinden. De scheepswerf 'J. Kok & Zn.' is gestart in 1916 als voortzetting van de in 1882 gestarte werf Lindeman en Kooy en bleef bestaan tot 1967.

Naast vele uitgevoerde restauraties, zijn er op de werf van Kok ook een groot aantal Botterjachten gebouwd. 'De Jonge Jan' is in 1939 op stapel gezet en in 1940 in de vaart gekomen on der naam 'De Jonge Evert'. De opdrachtgever was S. Bon uit Aalmeer. De naam 'De Jonge Jaap' is door eigenaar A. de Wit aan het schip gegeven. Toen zijn zoon is verdronken, heeft hij het schip aan G.J. Gompens verkocht. De Botter is teboek gesteld onder nummer 10398 B A 1990.

Eigenschappen

Plaquette nummer:128 Zeil nummer: VB33 / OC33
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Botter

Bouw

Bouwjaar:1939 Ontwerper:J. Kok
Werf:J. Kok Werf plaats:Huizen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,35 m Breedte berghout:3,30 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:12,60 m
Oppervlakte grootzeil:30,00 m2 Oppervlakte fok:15,00 m2
Oppervlakte botterfok:20,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:75,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:707 Registratie datum:30-03-2014
Geregistreerd als:Varend Monument

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1939 – 1948 S. Bon, Aalsmeer ( De Jonge Evert)
1948 – 1954 A. de Wit, Hengelo ( De Jonge Jaap)
1954 – 1956 H.J. Gompens, Waalwijk ( De Jonge Jaap)
1956 – 1961 J.F. ten Doesschate, Bloemendaal ( De Jonge Jaap)
1961 – 1972 J.N. Sluyter, Aerdenhout ( De Jonge Jaap)
1972 – 1980 P.S. Jorna, Leeuwarden ( De Jonge Jaap)
1980 – 1990 S.J. Haagenboom, Naarden ( De Jonge Jan)
1991 – Nu (laatst bekend) J.J. van Duijvenbode, Lelystad ( De Jonge Jan)

Geschiedenis

1972

1972

1972: Advertentie Te koop - Waterkampioen

1979

1979

1979: Meetbrief KNWV

2000

maart 2000

maart 2000: SSRP Jaarverslag 1999 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 1999 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:

 

Bij de botter Jonge Jan (Kok, 1939) van J.J. van Duijvenbode werden bij Van der Meulen in Sneek aan bakboord de boeisels in kop en kont, alsmede aan stuurboord het boeisel in de kop vervangen, waarbij prachtige brede foutvrije eiken delen werden verwerkt. Naast de geplande vervanging van de bolders bleek ook een aantal onvoorziene reparaties nodig aan balkweger, kophout en spanten. 

2001

maart 2001

maart 2001: SSRP Jaarverslag 2000 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 2000 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:

Bij het botterjacht Jonge Jan (Kok, 1939) waren de ijzeren nagels die de dekdelen verbonden oorzaak van problemen. Het roest van de nagels drukte het hout uiteen en door de manier waarop de nagels aangebracht waren, was het onmogelijk om alleen de nagels onder handen te nemen. 

 

 

Toen eenmaal het oude dek verwijderd was bleek de onderliggende constructie her en der aangetast te zijn. Door Van der Meulen zijn de dekbalken hersteld en is op authentieke wijze een nieuw dek aangebracht van massief teakhouten delen. 

2008

2008

2008: Fotoalbum

2010

maart 2010

maart 2010: SSRP Jaarverslag 2009 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 2009 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:

Aan het botterjacht Jonge Jan van de heer Van Duijvenbode worden regelmatig restauraties uitgevoerd. In 2009 is op Jachtwerf van der Meulen het teakhouten potdeksel, één van de bolders en het binnenboeisel vervangen. 

Tijdens het werk bleek dat ook een aantal koppen van inhouten gerepareerd moest worden en dat het krophout moest worden vervangen, Sommige delen zijn ware kunstwerken, zoals de welvingen in de potdeksels en de schelpen waarin het braadspit valt.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht