De Jonkvrouwe van Brienne

De Jonkvrouwe van Brienne Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De 'Jonkvrouwe van Brienne' is in 1901 gebouwd als 'Brienenswaard' voor Baron van Briene, de toenmalige eigenaar van het eiland Tiengemeten. Het schip is genoemd naar een polder op Tiengemeten. Ze diende voor vervoer van mensen, vee enz. van en naar het eiland. 's Zondags voer de boeier met kerkvolk naar Willemstad of naar Stad aan 't Haringvliet, al naar gelang het tij. In 1904 is het schip verkocht aan de Heer de Visser, Rijkstonnenlegger voor het Hollands Diep, het Haringvliet, de Grevelingen en het Gat van Brouwershaven. De naam is toen gewijzigd in "Zeemeeuw". In 1923 is een motor ingebouwd en vanaf 1927 was het schip gestationeerd in Willemstad. In 1969 kwam een einde aan het leggen van tonnen door een particulier bedrijf in opdracht van Loodswezen en de boeier werd verkocht. Bij Scheepswerf Paans is toen begonnen aan een minutieuze restauratie.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1500 Zeil nummer: RA3
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Boeierschuit

Bouw

Bouwjaar:1901 Ontwerper:Gebr. Paans
Werf:Gebr. Paans Werf plaats:Roodevaart
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer/staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,42 m Breedte berghout:4,76 m
Diepgang:0,75 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1901 – 1904 Baron van Briene, Tiengemeten ( De Brienenswaard)
1904 – 1969 Dhr. de Visser ( Zeemeeuw)
1969 – 1988 ( Olivier van Noort)
1988 – 1992 R. Atsma, Zwartsluis ( Neptunus)
1992 – 1996 H.A. Stoker, Joure ( Neptunus)
1996 – onbekend P. Kraaijeveld, Dordrecht ( De Jonkvrouwe van Brienne)

Geschiedenis

1907

1907

1907: Meetbrief voor binnenvaartuigen

1984

28 april 1984

28 april 1984: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Olivier van Noort - Meetnummer: GN1026 - Brandmerk: 63 B Breda 1927

1987

23 november 1987

23 november 1987: Correspondentie oude meetbrief

1996

1996

1996: Foto's

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht