De Kwinte

De Kwinte Niet actief

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Wij weten op dit moment niet waar het schip zich bevindt of dat het nog bestaat. Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.

In het Overzicht van in het Stamboek ingeschreven jachten, die nooit een plaquette hebben gekregen staat het volgende:
75. Botter 'De Kwinte' 10,90m, Eikenhout, ontwerp H. Kersken sr, Edward Vennekens, Boom (Begië), 1961, eig. F. Louwers, Wondelgem, België, '61-'75, F. Louwers had dus minstens 2 schepen (ook Hengst 'Hou Stand Hard').
F. Louwers heeft met schip en familie vele plaatsen in Europa bezocht. Verre zeereizen werden niet geschuwd. Na de periode Louwers is het schip naar Italië verkocht. Het is later nog een keer onttakeld in Spanje gezien.

In oktober 2017 krijgen we een mailtje van Gabriele Bravi uit Italië. De botter, met nog de eerste naam 'De Kwinte' ligt in goede conditie in Venetië te koop.

H. Kersken sr. - Hollandse jachten van de toekomst: Botterjacht - 11.06 x 3.80 m

Dit type werd in België in staal gebouwd. Het schip is uitgerust met BMC-diesel Commodore 35/40 pk. Het vaart onder grootzeil en visserman-fok en voert geen boegspriet. Voor vaarten in nauwer vaarwater of wanneer de eigenaar er zijn gemak van wil nemen, is er ook een kleine fok op overloop. Ook bij dit schip ziet men weer de tot voor de mast doorgetrokken opbouw. Dek en opbouwdek zijn in teak uitgevoerd, hetgeen een bijzonder fraai aspect oplevert. De eigenaar heeft grote waardering voor de buitengewone zeileigenschappen van deze snelle botter.

Botter in staal, Lengte O.A. 11,06m
Botter in staal, Lengte O.A. 11,06m

Eigenschappen

Plaquette nummer:9060 Zeil nummer:
Categorie:Z Tekening nummer:
Type:Botter

Bouw

Bouwjaar:1961 Ontwerper:H. Kersken sr.
Werf:Scheepswerf Vennekens Werf plaats:Boom (B)
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,90 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1961 – 1974 F. Louwers, Wondelgem ( De Kwinte)
1974 – (Eigenaar, nu geen relatie met het Stamboek) G. Bravi ( De Kwinte)

Geschiedenis

2017

17 oktober 2017

17 oktober 2017: Botterjacht 'De Kwinte' ligt in goede conditie te koop in Venetië

Op 17 oktober ontvingen we een mailtje van Gabriele Bravi uit Italië:

I noticed on your website that you are looking for information about the boat 'De Kwinte'. I tryed to send you directly the information but very probably I did not achieved. Therefore I am contacting you through my email address. I am the present owner of 'De Kwinte' (through an UK company). The boat is parked in Italy in the Venetian lagoon and is in perfect conditions and still navigating. 
I am contacting you for the reason that I am interested in finding a new owner who is able to understand the great value of such a pleasant boat. Please contact me at my email address for further information.
I am attaching the report of the last total review of the boat and the nice landscape of its last placement.

I bought DeKwinte from Mr. Louwers in 1974 in Gand, Belgium, with a Belgian flag.
In Summer 1974, I sailed DeKwinte from Belgium to French South coast, through Albert Canal, Loire River and Rhône River and reached Sainte Marie de la Mer on the Mediterranean Sea. For ten years, it stood in this region, sailing up to Monaco, Antibes, Beaulieu and St. Tropez.
In 1986, De Kwinte sailed from Set to Bordeau, through the Canal du Midi. It was a great experience, but at that time, it was too far from my residence country.
Therefore, De Kwinte remained 15 years sailing on the Canal du Midi and, during that period, some important works were done in Cahors and Angen.
In 2008, I decided to move DeKwinte back to the Mediterranean Sea and it has been transferred by truck to Italy, in the shipyard of Chiavari, where it has been totally refitted.
In 2010, De Kwinte has been transferred by truck to Cremona, on the Po River, from where it sailed to the Venetian lagoon, along the Po River. From Venice, it sailed along the Brenta and Sile Rivers, reaching the famous villas built by Palladio.

De Kwinte is in a very good condition, because has been carefully assisted in this long period by people who really loved this special kind of boat.

Best regards,
Gabriele Bravi
lelebravi@gmail.com

In ons archief vinden de laatste informatie over het schip terug in het jaar 1965, toen oud-eigenaar F. Louwers (waarschijnlijk) de botter heeft verkocht. Daarna is het schip door Europa gaan zwerven. Volgens onbevestigde berichten zou het later, onttakeld in Spanje gesignaleerd zijn. Maar nu duikt het opeens in goede conditie op in Venetië.

Venetië
Venetië

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht