De Strante Kees

De Strante Kees Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Een van de populairste schepen die er op de werf van Kooiman en de Vries, tegenwoordig van Rijnsoever, in Deil aan de Linge, van stapel zijn gelopen is de Vollenhovense Bol. Dat het schip zo populair is onder platbodemzeilers komt doordat het in een aantal afmetingen te krijgen is, hanteerbaar zeilt en wendbaar is, bij zijn verschillende lengtes ruim van opzet is, door zijn bouwwijze in staal relatief weinig onderhoud vergt, en gunstig geprijsd kan worden genoemd. Het ontwerp is van de bekende scheepsarchitect Ir. J.K. Gipon, die, vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw, een groot aantal moderne stalen ronde en platbodemjachten heeft ontworpen. Het door hem getekende ontwerp sluit aan bij het bestaand scheepstype met dezelfde naam.

De 8.10m Vollenhovense bol 'De Strante Kees' is in 1976 als casco gebouwd en afgeleverd en door de opdrachtgever M. Duiven uit Almelo afgebouwd. Hij gaf haar de naam 'De Groene Erwt'.

Vollenhovense bol 8.10m

Eigenschappen

Plaquette nummer:1849 Zeil nummer: VC277
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1976 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,10 m Breedte berghout:3,10 m
Diepgang:0,62 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:19,85 m2 Oppervlakte fok:8,71 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:28,56 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1976 – 1992 M. Duiven, Almelo ( De Groene Erwt)
1992 – 1997 R.A.L. Boom-Oosterhof, Koog aan de Zaan ( De Groene Erwt)
1997 – 1999 Dhr. Arenshorst ( De Groene Erwt)
1999 – 2004 A.H.M. Suijker, Etten-Leur ( De Strante Kees)

Geschiedenis

1976

maart 1976

maart 1976: Uittreksel Werfboek Kooijman en de Vries jachtbouw - Opdrachtgever M.Duiven bouwnummer 537

2018

26 december 2018

26 december 2018: Reactie van Riemkje Boom-Oosterhof

Ik was de tweede eigenaar van de VC277 en wel van 1977 tot 1997. Ik heb haar gekocht van de heer M. Duiven, die het casco had gekocht en haar had afgebouwd. In 1997 heb ik het schip, na er met het hele gezin met heel veel plezier mee gezeild te hebben, verkocht. In 1978 of 1979 is ze gemeten en heeft ze het zeilnummer VC277 gekregen.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht