De Vaele Ouwe

De Vaele Ouwe Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Uit de koopakte blijkt dat Gerrit Jans Barkmeijer en zijn vrouw Kunje Douwes Rijskamp onder Noordhorn op 11 mei 1839 drie bunder land hadden gekocht van landbouwer Popke Jans Venema voor een bedrag van 650 gulden. In Briltil is Gerrit Jans samen met zijn zoons Douwe, Berend en Ale opnieuw begonnen en binnen niet al te lange tijd werd het geheel omgetoverd tot een echte scheepswerf. Het was een tijd waarin je bij wijze van spreken, met een hamer en een beitel en de benodigde kennis van zaken, nog een schip kon bouwen. Tot de crisisjaren van 1930 hebben ze het samen volgehouden. De scheepswerf werd omstreeks 1935 opgeheven.

'De Vaele Ouwe' is in 1898& gebouwd als 'De Vrouw Antje' in opdracht van Bate Rienks Halbertsma uit Holwerd. Hij gaf haar de naam 'De Vrouw Antje'. Het skûtsje is in 1902 voor het eerst gemeten.

De twee ingeslagen nummers, tevoorschijn gekomen bij de restauratie door A.J. Bergman in 2018
De twee ingeslagen nummers, tevoorschijn gekomen bij de restauratie door A.J. Bergman in 2018

Eigenschappen

Plaquette nummer:576 Zeil nummer: TA84
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Skûtsje

Bouw

Bouwjaar:1898 Ontwerper:Berend Barkmeijer
Werf:Berend Barkmeijer Werf plaats:Briltil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:13,15 m Breedte berghout:3,50 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:14,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1898 – 1921 Bate Rienks Halbertsma, Holwerd ( De Vrouw Antje)
1921 – 1940 H.F. de Jong , Wons ( Nooit Gedacht)
1940 – onbekend F. Hamstra, Joure ( Hoop op Zegen)
onbekend – 1977 S.A. de Jong, Meppel ( Christina)
1977 – 2017 A. v.d. Weerd, Wolfheze ( De Vaele Ouwe)
2017 – (Eigenaar, nu geen relatie met het Stamboek) A. & M. Bergman ( De Vaele Ouwe)

Geschiedenis

1902

28 maart 1902

28 maart 1902: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Vrouw Antje - Meetnummer: L297N

1940

24 juli 1940

24 juli 1940: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Hoop op Zegen - Meetnummer: G5564N

2017

8 september 2017

8 september 2017: Reactie van Antonie & Monique Bergman

Reactie van Antonie & Monique Bergman

Wij hebben deze tjalk van de heer A. van der Weerd uit Wolfheze overgenomen. Van de historie van het schip is helaas (nog) weinig bekend.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht