De Vliegende Hollander

De Vliegende Hollander

Op 9 februari 1957 begon het avontuur van lege Blom als hellingbaas. De officiële overdracht van de helling met alles wat er bij hoorde was meer dan een jaar later. De overstap van visserman naar hellingbaas was voor Blom niet groot. Hij begon met werkzaamheden aan allerlei typen schepen. Het ging hem goed af. Toen koningin Beatrix bij haar achttiende verjaardag in 1957 een luxe Lemsteraak kreeg, kwam bij lege Blom een oud idee tot ontwikkeling, vertelt Dirk Blom (1943). Fear, wist wat mooi was, wat goed wilde zeilen, kende die mooie houten aak van Eeltsjebaes en kwam met een eigen ontwerp.

Het casco van de 'De Vliegende Hollander' is in 1996 gebouwd en het schip is na afbouw in 2001 in de vaart gekomen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1926 Zeil nummer: VA151
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1996 Ontwerper:D. Blom
Werf:I. Blom & zn Werf plaats:Hindeloopen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,80 m Breedte berghout:4,35 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:17,25 m
Oppervlakte grootzeil:64,50 m2 Oppervlakte fok:32,10 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:25,30 m2
Oppervlakte totaal:121,90 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1996 – Nu (laatst bekend) R.G. van Zwieten, Amsterdam ( De Vliegende Hollander)

Geschiedenis

2013

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht