De Vriendschap

De Vriendschap

Op de Enterse Waarf is een nieuwe Zomp gebouwd (de eerste). Het schip is weer gebaseerd op tekeningen van het Zuiderzeemuseum met verfijningen van dr. G.J. Schutten, die het standaardwerk "Varen waar geen water is" geschreven heeft, waarin de geschiedenis van de zompvaart gedetailleerd en degelijk gedocumenteerd opgetekend is. Om de nieuwe zomp in Enter te bouwen werd door de houtcompagnie van Niek Faber in Harlingen een reusachtige eik van meer dan dertien meter lang met een doorsnede van 1,30 m in plakken gezaagd. Gangen in een zomp moeten uit een stuk worden gemaakt, er mag geen las in zitten. 

Alle gegroeide krommers werden geleverd door de, helaas onlangs afgebrande, Houthandel van Dijk in Laren. De bouwploeg, die nog nooit een zomp had gebouwd, bestond uit vier timmerlieden. Om de gangen te buigen werd een twaalf meter lange stoomkist gemaakt, want het branden van gangen door amateurbouwers werd in de bouwloods te gevaarlijk bevonden. AIs bouwbegeleider kwam Klaus Roding regelmatig langs. Alle verbindingen werden met rvs schroeven gemaakt en na het breeuwen van vlak en gangen werden de naden afgedicht met Sikaflex.

Er is hard gewerkt door deze vrijwilligers onder leiding van Gerrit Harben, want op 7 november j!. kon de nieuwe zomp met de naam 'De Vriendschap' te water worden gelaten. Een prestatie! Voor de voortstuwing werd een heel nieuwe vorm gekozen. Op de ondiepe Regge moet de schroef regelmatig schoon kunnen worden gemaakt, vanwege de in grote hoeveelheden voorkomende waterplanten. In de eerder gebouwde Reqt door Zee heeft men met verschillende voortstuwingsmogelijkheden geexperimenteerd. Uiteindelijk drijft een dieselmotor een pomp aan die de schroef in een naast de boot opgehangen huis van een bui-tenboordmotor hydraulisch aandrijft. Het voordeel is dat het staartstuk gemakkelijk hydraulisch omhoog gehaald kan worden om de schroef schoon te maken. Voor de nieuwe zomp is gekozen voor een 10 kW elektromotor, die in een omhulsel van een buitenboordmotor is gebouwd, die gevoed wordt door een grote batterij accu's die, na een dag varen, 's nachts we er kunnen worden opgeladen. Dat is een stuk rustiger varen dan met de dieselmotor.
Als de wind meezit kan de mast hydraulisch omhoog worden gezet en het zeil worden gehesen.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:2188 Zeil nummer:
Categorie:C Tekening nummer:
Type:Enterse Zomp

Bouw

Bouwjaar:2011 Ontwerper:Tekening G.J. Schutten
Werf:Enterse Waarf Werf plaats:Enter
Motor:Electrisch Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,20 m Breedte berghout:2,70 m
Diepgang:0,35 m Masthoogte water:12,00 m
Oppervlakte grootzeil:26,00 m2 Oppervlakte fok:11,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:37,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2011 – Nu (laatst bekend) De Regionale Stichting Enterse Zomp, Enter ( De Vriendschap)

Geschiedenis

2011

2011

2011: Spiegel der Zeilvaart 2012 nummer 1 - Op de nieuwe Zompenwerf in Enter loopt zelfgebouwde Zomp van de helling

Omdat we niet bij de tewaterlating op 7 november aanwezig konden zijn, reden we enkele weken eerder naar Enter en waren onder de indruk van wat we zagen. Door de Stichting Enterse Zomp zijn al veel plannen verwezenlijkt, de sluitsteen is wel de scheepswerf "De Enterse Waarf', heel toepasselijk gebouwd aan de Werfstraat in Enter.
"De Waarf" is een combinatie van een scheepswerf voor de Enterse zompen en een expositie met het thema "Regge, de slagader van Twente". Het gebouw is in Saksische stijl opgezet, met rieten dak en prachtig ingepast in de omgeving. In de werkplaats worden de zompen onderhouden en kunnen er nieuwe zompen worden gebouwd.
De bouwploeg, die nog nooit een zomp had gebouwd, bestond uit vier timmerlieden. Om de gangen te buigen werd een twaalf meter lange stoomkist gemaakt, want het branden van gangen door amateur bouwers werd in de bouwloods te gevaarlijk bevonden. AIs bouwbegeleider kwam Klaus Roding regelmatig langs. Alle verbindingen werden met rvs schroeven gemaakt en na het breeuwen van vlak en gangen werden de naden afgedicht met Sikaflex.
Er is hard gewerkt door deze vrijwilligers onder leiding van Gerrit Harben, want op 7 november j!. kon de nieuwe zomp met de naam "De Vriendschap" te water worden gelaten. Een prestatie!

pdf Spiegel der Zeilvaart 2012 nummer 1 - Op de nieuwe Zompenwerf in Enter loopt zelfgebouwde Zomp van de helling

2014

2014

2014: 'De Vriendschap' neemt deel aan Sail Giethoorn 2014

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht