De Wet

De Wet

Het begon allemaal op de werf van Wouter en Comelis Stam in Nieuw-Lekkerland. Daar werd in 1909 een hoogaars op stapel gezet voor een visser uit Veere. Tijdens de bouw werd het schip verkocht aan een Engelsman die het schip als jacht Het afbouwen, en het vervolgens meenam naar Engeland. Na daar 67 jaar te hebben rondgevaren werd het schip gevonden door een Nederlandse fotograaf die het weer terugbracht naar Nederland. Uiteindelijk komt het schip in bezit van Willem van Eeken die het laat restaureren, en er op die manier weer een schitterende hoogaars van laat maken.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1343 Zeil nummer: HA142
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1909 Ontwerper:J. Stam
Werf:J. Stam Werf plaats:Nieuw Lekkerland
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,10 m Breedte berghout:4,60 m
Diepgang:1,10 m Masthoogte water:14,50 m
Oppervlakte grootzeil:56,80 m2 Oppervlakte fok:31,50 m2
Oppervlakte botterfok:52,00 m2 Oppervlakte kluiver:19,00 m2
Oppervlakte totaal:159,30 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1990 – Nu (laatst bekend) W. van Eeken, Heelsum ( De Wet)

Geschiedenis

2009

2009

2009: Boek De Wet

Honderd jaar De Wet - 1909-2009

Sjouke van Eeken heeft ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan een boek samengesteld waarin op een zo uitgebreid mogelijke manier, wordt ingegaan op de geschiedenis van De Wet. Dit houdt in dat er veel historisch materiaal boven water is gekomen over met name de Engelse periode. De auteur heeft geprobeerd te laten zien hoe bijzonder de geschiedenis, maar ook het schip zelf is.
Het geheel wordt opgeluisterd door veel historisch beeldmateriaal, en ook door de ervaringen van verschillende opvarenden waaronder tweekleinkinderen van de eigenaar die het schip in de jaren '30 van de vorige eeuw in bezit heeft gehad.

2014

2014

2014: Het blad Consent: Hoogaars 'De Wet'

CONSENT is een uitgave voor de donateurs, sponsors en relaties van de uitgevende organisaties; dit zijn naast VZW Tolerant, de Stichting Museumhaven Zeeland uit Zierikzee en Stichting Behoud HoogaarsIn het blad Consent verscheen in 1994 een artikel over 'De Wet'. De 'De Wet' is in 1909 gebouwd als vissersschip, maar op de helling verkocht. Volgens ontwerp van Van Beveren werd zij ingericht als jacht, waarbij over het ruim een overkapping werd gemaakt. Het schip werd, voor die tijd, van alle luxe voorzien die in de beschikbare ruimte mogelijk was. Zo stond er in het schip een kolenfornuis met warmwater ketel voor het speciaal ontworpen geëmailleerde zitbad. Achter het fornuis was een paneel met Delfts blauwe tegels aangebracht. Er was een toilet aan boord met waterspoeling, de salon was voorzien van een boekenrek en er stond een tafel in de salon met een glazen plaat er op, waaronder een kanten kleed lag.
De oorspronkelijke afmetingen van het schip waren: lengte 14,15 m., breedte 4,30 m., diepgang 1,20 m., met roer omhoog 0,75 m. Het schip was origineel voorzien van een 6 PK Kelvin petroleum-motor, waarmee een snelheid van ca. 8 km/uur behaald werd. Om te zorgen dat de schroef voldoende water kreeg bij de geringe diepgang werd er boven de schroef een gebogen metalen schild aangebracht, hetgeen enkele decennia !eter door Wageningen werd uitgevonden.

pdf 1995-3 Hoogaars De Wet.PDF

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht