De Wylde Bearch

De Wylde Bearch Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Eigenschappen

Plaquette nummer:703 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjotter

Bouw

Bouwjaar:1898 Ontwerper:G.S. van der Werf
Werf:G.S. van der Werf Werf plaats:Kromwâl, Britswerd
Motor:Buitenboord Motor type:
Materiaal romp:IJzer/staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:4,70 m Breedte berghout:1,70 m
Diepgang:0,35 m Masthoogte water:6,45 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1972 – 1974 P. en T. van Zutphen, Rotterdam ( De Wylde Bearch)
1974 – 1976 J. Jongsma, Vreeland ( De Wylde Bearch)
1976 – 1983 H. Didden, Loenen ( De Wylde Bearch)
1983 – onbekend H.H.L. Langman, Nijkerk ( De Wylde Bearch)
2012 – onbekend A. van der Meer, Warten ( De Wylde Bearch)

Geschiedenis

2013

oktober 2013

oktober 2013: Klassieke Schepenbeurs Enkhuizen

2014

6 augustus 2014

6 augustus 2014: Het verhaal van Tom van Zutphen, één van de twee broers, die in 1972 de eigenaren werden van 'De Wylde Bearch'

Mijn boer Peter en ik zijn begonnen in een FJ-tje achter de motorboot aan (een Waterland 700) en eenmaal in Friesland in Heeg zijn we verliefd geraakt op de rondbodems van de Jeugdherberg. Ik ben daar later ook nog op zeilkamp geweest. Daar ken ik Pier Piersma en zijn vader en moeder van. 
'De Wylde Bearch' (in 1898 als eerste probeersel geklonken ijzer) hebben we ergens in Noord Holland gevonden (stond dacht ik in de Waterkampioen). Wij hebben haar wit geschilderd; “De Wylde bearch” dat was ons eerste “ijzeren” project. Vandaar ook dat we zo blij waren dat we later een ijzeren Fries jacht zagen varen want eikenhout als romp was teveel werk geweest en te kostbaar om te onderhouden. Mijn vader kon geheel niet zeilen en had 2 linker handen en vond het prachtig om zijn jongens te helpen door de juiste mensen te vinden, maar verder trok hij aan de fok als we dat aangaven en was zo trots als een pauw op ons schip.We hebben er veel aan moeten doen om hem weer varend te krijgen. Mooie leerschool! Tussendoor hebben we nog samen met een vriend zijn 16 m2 opgeknapt.'De Wylde Bearch' was een leuke tjotter, maar zo zwaar vanwege het te dikke ijzer, zodat je niet over, maar door de golven heen ging. Het schip kon een hoop wind hebben maar had stil water nodig. Op weg naar Friesland, de eerste keer bij Muiden om de bocht het IJsselmeer op naar de Randmeren toe hebben ernstig moeten pompen. Iets te hoge golven. Eenmaal weer in Heeg aangekomen bij Jan Loopik (ook een Rotterdammer) in de haven, kwamen we dat jaar de 'Idse' al varend tegen.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht