Doutsje

Doutsje

H.J.Meerthe uit Hoogkerk heft deze tjotter in 1973 gebouwd. het ontwerp kwam van Eduard en Co uit Amsterdam. De tjotter heeft een grote maat, 5.36m x 2.56m en heeft het eerste jaar op het Leekstermeer gevaren. de tekeningen zijn nog bij de tweede eigenaar aanwezig.

Eigenschappen

Plaquette nummer:860 Zeil nummer: RD95
Categorie:C Tekening nummer:
Type:Tjotter

Bouw

Bouwjaar:1973 Ontwerper:H.J. Meerte
Werf:H.J. Meerte Werf plaats:Hoogkerk
Motor:Buitenboord Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:5,36 m Breedte berghout:2,56 m
Diepgang:0,40 m Masthoogte water:8,80 m
Oppervlakte grootzeil:16,50 m2 Oppervlakte fok:7,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:24,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1973 – 1973 H.J. Meerthe, Hoogkerk
1973 – 1981 J. van der Meer, Rauwerd ( Jan's Anna)
1981 – 1985 H.B. Helling, Sneek ( Vrouwe Debora)
1985 – 1989 Dhr. Kok, Donkerbroek ( Bèze Happert)
1989 – 1995 Dhr. Enge, Huizen ( Bèze Happert)
1995 – 1997 Thöne Blokker ( Doutsje)
1997 – 2006 P.H. Elskamp, Joure ( Doutsje)
2006 – Nu (laatst bekend) C. Vink, Arnemuiden ( Doutsje)

Geschiedenis

1973

1973

1973: H.J. Meerthe bouwt de 'Doutsje' in Hoogkerk bij Groningen

1997

20 april 1997

20 april 1997: Gegevens Tjotter 'Doutsje'' 1997 van eigenaar P.H. Elskamp

2014

2014

2014: Herrineringen aan de 'Doutsje' van de zoon van oud-eigenaar J. van der Meer

In 1973 is de tjotter door vader en moeder gekocht van H.J.Meerthe uit Hoogkerk. De boot was door deze man nieuw gebouwd op basis van een ontwerp van Eduard en Co uit Amsterdam.

Het schip lag op het Leekstermeer en daar is de eerste proefvaart ook gedaan. Tijdens proefvaart stond een stormachtige wind en de condities voor wel of niet doorgaan van de koop waren: buigt het schip, dan is het schip verkocht, barst het schip dan is het niet verkocht (koopprijs was ƒ15.000.-). Eind oktober de boot opgehaald en via van Starkenborch kanaal naar Friesland gevaren. Koffiepauze in Rohel en overnachting in Bergum en in de winterberging bij jachtwerf de Boarnstream in Irnsum. De boot had een 4.5 pk Chrysler buitenboord motor aan het roer.

De tjotter kreeg de naam “Jan’s Anna”. Het schip was gebouwd in blank eiken en had een lengte van 5.36m en was 2.56m breed. De boot werd ingeschreven en het Stamboek Ronde en Platbodemjachten en kreeg plaquettenummer 860.

Tijdens de eerste reunie op het Snekermeer in 1980 werd het schip opgemeten en kreeg het als wedstrijd nummer RD95.

De eerste jaren lag het schip zomers in Akkrum en 's winters in Irnsum. Na de verhuizing naar Rauwerd kwam het schip zomers in jachthaven Terzoolsterzijl bij sluis in het Magrietkanaal naar het Snekermeer. In de winter lag het schip bij jachtwerf Bruinsma in Terzool.

Er werd voornamelijk op het Snekermeer gezeild (boot kon zo getrimd worden dat deze zichzelf stuurde!). Iedere winter werd het schip gelakt en werd de bodem in de koolteer gezet en de binnenkant werd in de olie gespoten. ​Het schip is in verhouding vrij breed, waardoor het veel wind kan hebben. Echter in de wedstrijden was het niet een snelle boot.

Het schip is in 1981 voor dezelfde prijs weer verkocht aan een tandarts in Sneek. En jaren later stond het schip te koop bij Westerdijk in Eernewoude. Na veel omzwervingen ligt het schip in 2014 in Goingarijp in de jachthaven in een perfecte staat (eigenaar woont in Joure).

Er is alleen een ander 'traditioneel' roer achter gekomen, daar het oude door een aanvaring zwaar was beschadigd. Het oude roer was mooi uitgesneden met daarin alle elementen voor een goede zeildag, water, wind, zon, handkracht. Door Pake Langezwaag is het snijwerk op henne- en bedelbalk gemaakt.

 

Oud en nieuw roer
Oud en nieuw roer

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht