EH50 Bruinvis

EH50 Bruinvis Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Nadat Joh. v. d. Meulen in Sneek in 1977 een half gerestaureerde jol op de Hiswa exposeerde, kwam er een opdracht voor een nieuw te bouwen Staverse jol van 7,50 m uit voort. Over de rompvorm werd veel gediscussieerd. De heer Roding, die in de gerestaureerde jol vaart, ging aan het speuren voor de heer Van der Meulen en kwam met authentieke prenten en tekeningen. Toen bleek ook dat er vroeger scherpere jollen werden gebouwd dan nu bekend zijn. Johan Elsenga kreeg aan de hand van de beschikbare gegevens de opdracht een nieuw lijnenplan te tekenen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1199 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1979 Ontwerper:J. Elsenga
Werf:Joh. van der Meulen & zn Werf plaats:Sneek
Motor:Inbouw Motor type:Lombardini 3 cyl. 23 pK
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,50 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:11,40 m
Oppervlakte grootzeil:21,40 m2 Oppervlakte fok:12,90 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:6,50 m2
Oppervlakte totaal:40,80 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1979 – 1987 Jachtwerf Joh. van der Meulen, Sneek ( Bruinvis)
1987 – 1994 Fam. Verkerk ( Bruinvis)
1994 – 2000 A. Bobbink, De Wijk ( Bruinvis)
2000 – onbekend W.J. Stolk, Enkhuizen ( EH50 Bruinvis)

Geschiedenis

1979

1979

1979: Tijdschrift "Watersport" - Hiswa: Kijk eens naar de details van de Staverse jol van Van der Meulen

Iedere liefhebber van klassieke houten schepen zal kortere of langere tijd hebben doorgebracht op de stand van Joh. v. d. Meulen & Zn. uit Sneek. Een HISWA-stand direct naast de ingang die aller belangstelling trok. Nu is het ook begrijpelijk want het is toch vermeldenswaard als er weer voor het eerst sinds vele jaren een nieuwe Staverse jol is gebouwd. De Staverse jol is eigenlijk een buitenbeentje tussen de bekende typen ronde en platbodemschepen. Het is n.l. het enige type dat geen zwaarden heeft maar een onder schip doorlopende kielbalk, van voorsteven tot roer, die het scheepje tegen drift moet behoeden. De Staverse jollen werden vroeger - zo tot 1930 - veel gebruikt voor de haring- en ansjovisvangst op de Zuiderzee. De boorden waren glad en hadden geen uitsteeksels om de fijne netten niet te beschadigen. Tot ca. 1940 zijn er nog jollen voor de visserij gebouwd. Daarna heeft de nieuwbouw lange tijd stilgestaan. In Staveren, bij Scheepswerf Volharding, zijn later een aantal jollen in staal gebouwd en er is een groep enthousiaste jollen-zeilers die een authentieke jol bewaren en waarin veel geld en zorgen worden gestopt. Zij zijn o.a. present bij de jaarlijks te houden Visserijdagen in Workum en tijdens de Staverse jollen reünie.
We zullen nu aan de hand van een fotoreportage enige tientallen details bespreken, zodat u een idee kunt krijgen wat er allemaal bij de bouw van een dergelijk scheepje komt kijken.

pdf Watersport 1979 nr 7 - Staverse Jol VdM: Kijk eens naar de details

1979

1979: Folder Staverse jol - Jachtwerf Joh. van der Meulen Sneek

april 1979

april 1979: Tijdschrift "Watersport": Nabeschouwing Hiswa - Klassieke jachten

Nadat Joh. v. d. Meulen twee jaar geleden een half gerestaureerde jol exposeerde kwam er een opdracht voor een nieuw te bouwen staverse jol van 7.50 m. Johan Elsenga ontwierp de lijnen van deze jol aan de hand van authentieke tekeningen. Toen bleek ook dat deze scheepjes vroeger veel scherper waren dan in de laatste jaren van haring- en ansjovisvangst. We zien een fraai ogend jacht dat van een afstand van teak lijkt.
Het is echter gebouwd van duims eikehout op gelamineerde spanten van 8 x 8 cm dat aan de buitenzijde is behandeld met 10 buitenbijts van Ceta Bever. De rubber naden waarin vele duizenden met hun nagels hebben gekrabd zijn alleen boven water zo. Onder water zijn alle naden met katoen gebreeuwd en met een rubberpasta afgedicht. Volgens de heer v. d. Meulen is hiermee een blijvend waterdichte romp verkregen. De inrichting van dit jacht was op wens voor twee mensen uitgevoerd. Vanzelfsprekend is de ruimte heel anders in te richten.

1981

1981

1981: Jachtanalyse Tijdschrift "Watersport"

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht