Eintsje

Eintsje Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Zestien schouwen zijn er gebouwd in 1964. Een aanloopjaar, zo bleek later. In 1965 kwam de grote klapper met in één seizoen de oplevering van 36 nieuwe schepen. De grootste was een 6.75m schouw: het 'Friese jacht' onder de schouwen. Tot 1980 is de productie van schouwen, naast vele restauraties, de levensader geweest voor de werf. Na de open schouwen volgden de kajuitschouwen, een schip met meer comfort. In 1977 is de eerste vissermanschouw van 8 m gebouwd in een serie van 4 en in 1984 is als laatste nog een vissermanschouw van 9m gebouwd.

De 'Eintsje' is een 8.00m kajuitschouw, gebouwd voor J.E. ter Braak in Nunspeet in 1966.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1237 Zeil nummer: GD173
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Kajuitschouw

Bouw

Bouwjaar:1966 Ontwerper:Joh. van der Meulen
Werf:Joh. van der Meulen & zn Werf plaats:Sneek
Motor:Buitenboord Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,00 m Breedte berghout:2,57 m
Diepgang:0,35 m Masthoogte water:9,00 m
Oppervlakte grootzeil:16,74 m2 Oppervlakte fok:9,89 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:26,63 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1966 – 1987 J.E. ter Braak, Nunspeet ( Menno Jurriaan)
1987 – 1991 W.A. Hofkamp, Deinum ( Eintsje)
1991 – 2008 J.B. Nelissen, Vogelenzang ( Eintsje)
2012 – 2018 H.A. Müller, Den Oever ( Eintsje)
2018 – (Eigenaar, nu geen relatie met het Stamboek) H. Kroon, Den Oever ( Eintsje)

Geschiedenis

1966

juni 1966

juni 1966: Waterkampioen juni 1966 nummer 1177 - Tewaterlating fraaie kajuitschouw bij Van der Meulen Sneek

Fraaie kajuitschouw

In opdracht van de heer J. E. ter Braak, arts te Nunspeet, heeft de firma Joh. v. d. Meulen & Zn op haar werf aan de Woudvaart te Sneek een eikehouten kajuitschouw gebouwd, die zaterdagmiddag 14 mei te water werd gelaten, een feestelijke gebeurtenis die ook buiten de familie van de heer Ter Braak belangstelling trok. Nadat het zoontje van de eigenaar met diens hulp de fles champagne tegen de forse boeg van de 'Menno Jurriaan' kapot had geslagen, gleed de fraaie, met seinvlaggen gepavoiseerde schouw, met de Friese pompeblêdden in top, in haar element.
De bekende Sneker scheeps-bouwers leverden met dit mooie schip, gebouwd van twee duims Frans eikehout, lang 7,35 en breed 2,60 meter, het zoveelste bewijs van hun ouderwets vakmanschap en van hun liefde voor het ronde en platbodemjacht. De heer Ter Braak heeft trouwens ook zelf aan zijn schip gewerkt. Hij sneed namelijk de vissen, weide- en watervogels uit, waarmee het roer en de voorzijde van de kajuit versierd zijn. De tekeningen hiervoor maakte zijn schoonvader en collega, de heer A. D. Bruin te Amsterdam. Mevrouw Ter Braak maakte zich verdienstelijk door het vervaardigen van de seinvlaggen, zodat de gehele familie bij de bouw betrokken is geweest.
De 'Menno Jurriaan' voert een tuig van 24 m2 en heeft als hulpmotor een 15 pk Evinrude buitenboordmotor, die in de achterbank is geplaatst. Zij krijgt ligplaats in een schiphuis te Akkrum, daar de familie Ter Braak er voornamelijk de Friese wateren mee zal bevaren.
 

2012

14 mei 2012

14 mei 2012: Bericht van Bram van der Pijl van Bootjessloperij.nl

Het scheepje is momenteel in ons bezit, net opgehaald van de vorige eigenaar. Er dient enig restauratiewerk aan te gebeuren, waar wij mogelijk deze zomer aan gaan beginnen (als we er aan toe komen). Mooier zou zijn als er weer een nieuwe liefhebber langs komt.

Wat wij doen (www.bootjessloperij.nl)is bootjes op halen door heel Nederland die anders staan te verpieteren. Helaas door de huidige markt en het niet opwegen van de kosten van restauratie moeten we er een hoop slopen. Ongeveer 30%, de leukste, mooiste, meest realistisch te restaureren, houden we over en daar zoeken we dan weer liefhebbers voor. Al dan niet om op te laten knappen of door ons op te laten knappen. Ik wil hiermee aangeven dat het scheepje nog leeft. Mogelijk is er binnen Uw vereniging een liefhebber te vinden. Ik zal in ieder geval een koper wijzen op jullie bestaan en de mogelijkheid de inschrijving weer te 'activeren'.

24 mei 2012

24 mei 2012: Bericht van Bram van der Pijl van Bootjessloperij.nl

Goed nieuws. Ik heb een liefhebber gevonden die hem weer helemaal en degelijk gaat restaureren. Heb hem ook gewezen op jullie bestaan, maar hij kende jullie gelukkig al. Nieuwe eigenaar is H.A. Müller uit den Oever. 

 

2017

14 april 2017

14 april 2017: Reactie van Menno Derk Jurriaan ter Braak

Mijn ouders hebben de "Menno Jurriaan" (Eintsje) bij de werf Van der Meulen in Sneek laten bouwen ze is in 1966 te water gelaten, de eerste eigenaar was dus J.E. ter Braak uit Nunspeet, mijn gehele jeugd heb ik op deze boot doorgebracht op de Friese meren en poelen. De grootvader van de huidige generatie Van der Meulen was nog de werf-eigenaar en werkte samen met zijn zoons Johannes en Henk aan de bouw van de "Menno Jurriaan". Schouwen met een zwart geverfde boven rand van het boeisel waren nog van de hand van Tjeerd van der Meulen (de vader van Johannes). Later waarschijnlijk nadat Johannes van der Meulen de werf had overgenomen zijn de boeisels aan de bovenkant groen geworden.
Over de oorspronkelijke naam kan ik nog wel wat bijzonders vertellen. Tijdens de bouw was mijn moeder in verwachting van mij. Uiteindelijk was de tewaterlating en doop van de boot eerder dan mijn geboorte waardoor mijn ouders de keus hebben gemaakt mijn namen aan te vullen met de naam Derk (mijn ouders hielden de traditie aan om namen van voorouders te gebruiken). Als kleine jongen vond ik het eigenlijk niet zo leuk dat ik en de schouw bijna de zelfde naam hadden.
Nog een kleine anekdote; doordat mijn moeder in verwachting was, is in de doorgang van de kajuit naar het vooronder aan bakboord een plank weg gelaten zodat mijn moeder (samen met mij) er door paste. Deze plank is er later nooit bij gekomen in de tijd dat de "Menno Jurriaan" in het bezit van onze familie was. Mijn grootvader (welke ik zelf niet heb gekend) heeft de watervogels op de kajuitrand en de eend op de roerkop getekend, ik heb me laten vertellen dat tijdens de bouw de familie dit houtsnijwerk in de winter thuis zelf heeft gemaakt.
De drogenaad (holle overgang van de kajuitopbouw naar het dek) voor een goede waterdichte verbinding gaf ook wat problemen, de oude Van der Meulen wilde hier eigenlijk niet aan beginnen, omdat het veel te arbeidsintensief was, je ziet dit dan ook op bijna geen enkele andere Van der Meulen schouw.
Ik kan nog een heleboel meer herinneringen ophalen over het varen vanuit Akkrum (thuishaven) op de vaarten, poelen en meren in Friesland zoals onder andere de jaarlijkse deelname aan de Friesche regionale reünie in Heeg of de enige maal dat mijn vader het IJsselmeer op durfde vanaf het Kettelmeer naar Urk, welke na een half uur voorbij de Ketelbrug door het gestamp op de golven maar beëindigd werd (later bleek er door het gestamp lekkage te zijn ontstaan). 
Mijn vader hield nauwgezet van elke tocht een logboek bij en fotografeerde veel, in de winters vulde hij het logboek aan met deze foto's. Omdat hij in 2013 is overleden en ik geen contact heb met zijn laatste echtgenote, weet ik niet wat er met deze logboeken is gebeurd.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht