Eleonora

Eleonora

In 1964 is het Fries jacht 'Eleanora' te water gegaan. het is gebouwd door Berend de Jong in Heeg en is het eerste Friese jacht dat na de tweede wereldoorlog nieuw is gebouwd. Het schip heeft veel zeeg: voor- en achterschip zijn behoorlijk omhoog gehaald bij de bouw.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1416 Zeil nummer: RD115
Categorie:C Tekening nummer:
Type:Fries jacht

Bouw

Bouwjaar:1964 Ontwerper:B. de Jong
Werf:B. de Jong Werf plaats:Heeg
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:5,99 m Breedte berghout:2,87 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1964 – 1985 F.J.A. Buytendijk, Heerlen ( Eleonora)
1985 – 1988 J. van der Meer, Rauwerd ( Eleonora)
1988 – 1994 R. van der Meer, Goingarijp ( Eleonora)
1994 – 1995 M. Landeweer, Aerdenhout ( Eleonora)
1995 – 1998 Astrea Beheer B.V., Heusden ( Eleonora)
1998 – Nu (laatst bekend) H. Niemendal, Sneek ( Eleonora)

Geschiedenis

1964

16 mei 1964

16 mei 1964: Tewaterlating Fries jacht 'Eleanora' in de regionale pers in Friesland

Tewaterlating in 1964 met een jonge Pier Piersma in het publiek
Tewaterlating in 1964 met een jonge Pier Piersma in het publiek
Jan Loopik hangt het roer achter het nieuwe schip
Jan Loopik hangt het roer achter het nieuwe schip

juni 1964

juni 1964: Waterkampioen juni 1964 nr1127 - Eleonora te water

1988

1988

1988: Brief Geschiedenis Fries jacht Eleonora van oud-eigenaar R. van der Meer in 1988

Foto Regionale Friese Reünie in 1988
Foto Regionale Friese Reünie in 1988

2014

2014

2014: Herinneringen van oud-eigenaar R. van der Meer aan het Fries jacht Eleonora

Op 1 juni 1985 hebben we het Friese jacht Eleonora gekocht van de fam Buytendijk. De koop geschiedde bij Pier Piersma in Heeg (door vader en moeder). Het schip was gebouwd door B de Jong in Heeg in 1964. Grootte 5.99 m lang en 2.85 m breed. Er zat veel zeeg in het schip en was zeer zwaar gebouwd. Motor: 15 pk Yanmar 2 cilinder diesel inboard. Op het schip stond 35 m2 zeil met een +/- 11 m hoge ongestaagde Amerikaans grenen mast (ook het originele katoenen tuig zat er nog bij). 

Alles aan het schip was nog in de oude luxe staat (bijv blokken met buitenbeslag), echter door hoge leeftijd van vorige eigenaar niet goed meer onderhouden. Nog schriftelijk contact gehad met de vorige eigenaar en hem aangeboden om nog eens mee te varen. Dit heeft hij afgewezen omdat hij dit emotioneel niet kon verwerken. Later bleek ook nog, dat de vorige eigenaar een veel hoger bod had gekregen van een Duitser, echter deze man was in WO2 chirurg geweest en de eigenaar kon het niet verkroppen, dat een Duitser in zijn boot zou varen.

De eerste 2 winters veel aan achterstallig onderhoud ingelopen en alles opnieuw in het bladgoud gezet (o.a. mast kaal gehaald, binnenschip gelakt, bodem kaal gehaald, snijwerk in het bladgoud). Ook het schip in laten schrijven in het Stamboek. Daarbij kreeg het plaquettenummer 1416. Van het schip heb ik een video over de tewaterlating en veel krantenartikelen over de boot.

De eerste jaren heeft de boot gelegen in Workum en werd er gezeild op de Fluessen en het Heegermeer. Af en toe door de sluis in Workum naar het IJselmeer (een ronde via Hindelopen, Staveren door sluis en Morra, Fluessen naar Workum). Ook werd de boot gebruikt voor de vakantie met reizen door Friesland en is de Stamboekreünie in Leeuwarden bezocht. Zo vaak als kon hebben we ook de Regionale Friese Reünie bezocht in Heeg. We hebben meegedaan aan de kapiteinsbruiloft in Hindeloopen, monument van de maand in Workum e.d.

Winters ging de tuigage in Workum op zolder en de boot ging bij Piersma in Heeg in de winterstalling. Er is door Zeilmakerij Zwaan uit Stavoren een nieuwe dektent op gemaakt. Na een paar jaar ging de boot zomers naar de Galamadammen in de jachthaven waar ook een speeltuin en een zwembad voor de kinderen was. In 1994 hebben we de boot verkocht voor ongeveer dezelfde prijs als waarvoor het schip is gekocht.

De Eleonora doet mee aan de kapiteinsbruiloft in Hindeloopen
De Eleonora doet mee aan de kapiteinsbruiloft in Hindeloopen

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht