Elsa Johanna

Elsa Johanna

De Lemsteraak 'Elsa Johanna'' is een enig exemplaar, mogelijk een van de eerste (gelaste) stalen aken van na WOII, waarvoor de door H. Kersken sr. ontworpen Lemsteraak 'Schollevaer II', in 1938 gebouwd in Aalsmeer op de werf van De Vries, model heeft gestaan. Oorspronkelijk als een boeier getuigd, doch bij restauratie in 1984 gewijzigd de mast en zwaarden zijn toen verplaatst, de giek ingekort en het schip is van een kluiverboom voorzien. Kuip en interieur werden tegelijkertijd geheel vernieuwd, met handhaving van de oorspronkelijke indeling.

De 'Elsa Johanna' werd in 1949, mogelijk als een van de eerste (gelaste) stalen aken van na WOII door Bijker's Aannemingsbedrijf NV, IJsselwerf in Gorichem, als 'Berendina' gebouwd. Het ontwerp, waarvoor de 'Schollevaer II' als voorbeeld diende, was van A.A. Zwamborn, tekenaar van de IJsselwerf. 

Eigenschappen

Plaquette nummer:1325 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1949 Ontwerper:A.A. Zwamborn
Werf:Bijker's Aannemingsbedrijf NV, IJsselwerf Werf plaats:Gorinchem
Motor:Inbouw Motor type:Perkins 47pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,00 m Breedte berghout:3,85 m
Diepgang:0,85 m Masthoogte water:13,40 m
Oppervlakte grootzeil:35,00 m2 Oppervlakte fok:15,00 m2
Oppervlakte botterfok:23,00 m2 Oppervlakte kluiver:14,00 m2
Oppervlakte totaal:87,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:709 Registratie datum:19-10-2017
Geregistreerd als:Varend Erfgoed

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1949 – onbekend D. Pijl (Bijker's Aannemingsbedrijf NV), Gorichem ( Elida)
onbekend – 1971 A. Bijker (Bijker's Aannemingsbedrijf NV), Gorichem ( Elida)
1971 – 1981 Dhr. Brokking, Bergen op Zoom ( Berendina)
1981 – 2017 V.C. Besnard en E.J.C. Besnard - De Jong, Zwartewaal ( Elsa Johanna)
2017 – Nu (laatst bekend) Dhr. H. Siegers en Mw. M.J.L. Kieft, Sneek ( Elsa Johanna)

Geschiedenis

1959

1959

1959: De bouwers: Bijker's Aannemingsbedrijf NV, IJsselwerf in Gorichem

De werf was ruim voor 1946 al actief. In 1959 werd Bijker's Aannemingsbedrijf te Gorinchem een volledige dochtermaatschappij van De Schelde. De Schelde had reeds een aanzienlijk financieel belang hierin. Vanaf 1 mei 1964 werd Bijker's Aannemingsbedrijf NV veranderd in Schelde Montagebedrijf NV. De door Bijker's Aannemingsbedrijf uitgevoerde montagewerkzaamheden werden voortgezet in de nieuwe dochtermaatschappij Schelde Montagebedrijf NV, gevestigd in De Meern. In 1968 verhuisde het bedrijf van De Meern naar Vlissingen. Het hoofdkantoor bleef in De Meern, maar het constructiebedrijf bleef gevestigd in Vlssingen.

1974

1974

1974: Refit in 1974

Dhr. Brokking gaf het schip in 1974 een flinke refit. Hij liet o.a. de Ford Motor vervangen door een Perkins, de rechthoekige ramen in de kajuit door lichtranden, het raam in het achterschot door glas in lood met medaillon. De grote fok werd vervangen door een klein boomfokje. Dat laatste bleek de zeileigenschappen niet echt ten goede te zijn gekomen. Met de inmiddels beschimmelde grote fok en met de alvast naar achter verplaatste zwaarden, zeilde het schip weer als een trein. Daar is later iets op ingeboet, door het schip zwaarder te ballasten om het voor het bevaren door 2 personen wat comfortabeler en gemakkelijker te maken.
Of er door de eerste eigenaren, die met elkaar optrokken, veel gezeild werd is onbekend. Volgens degene die als jonge jongen als dekknecht mee mocht werd er door de heren vooral van het leven genoten. Dit wordt bevestigd op de nog steeds in het clubhuis van de watersportvereniging De Merwede in Gorichem aanwezige vergeelde foto's!

1984

1984

1984: Nieuwe tuigage

Handhaven van de oude tuigage was geen optie. Het schip is 1984 opnieuw getuigd. Kuip en interieur werden volledig vernieuwd. De kuip kreeg o.a. een stalen vloer en grote water- en brandstoftanks voor een langer verblijf aan boord tijdens lange tochten. De indeling van het interieur werd gehandhaafd, behoudens de toiletruimte die flink werd vergroot. Het vooronder, alleen van dek af bereikbaar, werd ook van binnenuit bereikbaar gemaakt. De huid is tot het berghout gestraald en gecoat en nagezien op eventuele gebreken.

Afdrukken van de door de heer Zwamborn gemaakte tekeningen bestaan nog. De nieuwe tekeningen dienden vooral als leidraad voor hoe het worden moest. Tijdens de uitvoering is er af en toe van afgeweken. De houten dekken zijn bv. (gelukkig) niet doorgegaan. Problemen bij anderen hebben daar zeker mede toe geleid.

2013

2013

2013: Fotoalbum

2017

2017

2017: Foto's

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht