Emilia

Emilia Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Oud-eigenaar J. Muschter uit Veere schrijft in 1998 aan de Stamboekbeheerder:
Hartelijk dank voor Uw aardige brief met de aanvullende informatie over de familie Struebing. Inmiddels hebben wij zelf, tijdens de laatste Van Loon hardzeildag, één van de voormalige medewerkers van de scheepswerf Rieske ontmoet. Deze heer Langen had zelf meegebouwd aan de 'Emilia'. Hij zou proberen tekeningen en andere informatie boven water te krijgen. Ook kon hij ons vertellen dat de familie Struebing met werkelijk de eerste eigenaren waren, doch dat het schip in opdracht van een Nederlander, de vader van Emilia is gebouwd. Kort na de tewaterlating zou het schip toen zijn verkocht. De reden hiervan is mij niet bekend. De familie Schuur is in het bezit van een foto van het meisje Emilia, welke nog aan boord hing toen wij het schip kochten.

De hoogaars 'Emilia' is een ontwerp van H. Kersken Jr. Ze is in 1964 gebouwd door Jachtwerf Rieske, Scheepsbouw en reparatiebedrijf Waalzicht. Van deze werf hebben we verder geen informatie. De opdrachtgever is volgens de eerste opgave voor opname in het Stamboek, T.H.C. Jansen uit Nijmegen. Hij is mogelijk de vader van de naamgeefster van het schip 'Emilia'.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1192 Zeil nummer: HB253
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1964 Ontwerper:H. Kersken jr.
Werf:Jachtwerf Rieske, Scheepsbouw en reparatiebedrijf Waalzicht Werf plaats:Gendt (Gld)
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:11,32 m Breedte berghout:3,27 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:12,00 m
Oppervlakte grootzeil:30,22 m2 Oppervlakte fok:14,43 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:9,87 m2
Oppervlakte totaal:54,52 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1964 – 1967 T.H.C. Jansen, Nijmegen ( Emilia)
1967 – 1989 K.G. Strübing, Hamburg ( Emilia)
1989 – 1998 H.E. Schuur, Groningen ( Emilia)
1998 – 2001 J. Muschter, Veere ( Emila)
2001 – 2005 H.F. Hugenholtz, Gorinchem ( Emilia)
2017 – (Eigenaar, nu geen relatie met het Stamboek) J. Tito ( Emilia)

Geschiedenis

1989

29 juli 1989

29 juli 1989: Geschiedenis HB253 Hoogaars Emilia door oud-eigenaar K.G. Strübing

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht