Fulmarus

Fulmarus

Als Erik Slagmoolen 17 is, vraagt zijn oudere broer of Erik een Staverse Jol voor hem wil bouwen. Al jaren zijn ze beiden gegrepen door die oude scheepjes. Op twaalfjarige leeftijd maken ze vanuit hun woonplaats in Zuid-Holland lange fietstochten naar het IJsselmeer. In havens als Muiden bekijken ze de oude Botters en andere traditionele houten boten. De grote broer droomt van varen. Erik is niet geïnteresseerd in het zeilen, maar gaat helemaal voor de constructie van de houten vaartuigen. Hij staat ernaar te kijken met altijd de vraag in zijn hoofd, hoe hij zoiets zelf kan maken. Al gauw ontdekt hij zijn fotografisch geheugen: als een constructie eenmaal in zijn hoofd zit, wordt het er vastgeklonken en opgeslagen. Daarna kan hij dit minutieus reproduceren.

Als Erik Slagmoolen 17 is, vraagt zijn oudere broer of Erik een Staverse Jol voor hem wil bouwen. Al jaren zijn ze beiden gegrepen door die oude scheepjes. Op twaalfjarige leeftijd maken ze vanuit hun woonplaats in Zuid-Holland lange fietstochten naar het IJsselmeer. In havens als Muiden bekijken ze de oude Botters en andere traditionele houten boten. De grote broer droomt van varen. Erik is niet geïnteresseerd in het zeilen, maar gaat helemaal voor de constructie van de houten vaartuigen. Hij staat ernaar te kijken met altijd de vraag in zijn hoofd, hoe hij zoiets zelf kan maken. Al gauw ontdekt hij zijn fotografisch geheugen: als een constructie eenmaal in zijn hoofd zit, wordt het er vastgeklonken en opgeslagen. Daarna kan hij dit minutieus reproduceren.

Voor die eerste Staverse jol heeft Slagmoolen een slechte tekening van iemand gekregen. Zijn vader heeft intussen weliswaar wat boeken aangeschaft, maar er is niemand die hem kan vertellen welke bouwprocedures er gevolgd moeten worden. Toch blijkt dat de manier waarop hij zelf uitgedokterd heeft hoe hij zo'n boot in elkaar moet zetten perfect werkt. Voor een ander is zoiets een onmogelijke puzzel; voor Slagmoolen is het alleen maar logisch hoe een ronde platbodem in elkaar steekt en gebouwd moet worden. Hij plaatst de kielbalk en bouwt de romp om hulpspanten heen. Precies zoals hij het nu nog doet. Hij leert zichzelf het branden en koelen van de planken om de juiste rondingen te krijgen. Het gaat allemaal meteen goed. De meeste moeite heeft hij met de bovenste gangen van de jol, die gekromd en getordeerd moeten zijn.

Foto tewaterlating
Foto tewaterlating

Onderhoud

De eerste grote restauratie is uitgevoerd door Pier Piersma in 1992. Vanaf 1994 zijn er restauratie's uitgevoerd aan romp en zeilwerk door Peter Schouten te Kortenhoef. Ook het jaarlijkse onderhoud is in zijn beheer.

Eigenschappen

Plaquette nummer:775 Zeil nummer: JC10
Categorie:C Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1973 Ontwerper:Erik Slagmoolen
Werf:Erik Slagmoolen Werf plaats:Nieuwkoop
Motor:Inbouw Motor type:Volvo Penta
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,50 m Breedte berghout:3,10 m
Diepgang:1,00 m Masthoogte water:10,00 m
Oppervlakte grootzeil:20,00 m2 Oppervlakte fok:8,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:5,00 m2
Oppervlakte totaal:33,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1973 – 1974 C.A. en E.D. Slagmoolen , Noorden ( Fulmarus)
1974 – 1984 C.A. Slagmoolen , Nieuwkoop ( Fulmarus)
1984 – 1987 F.A.J. Bakker , Amsterdam ( De Bonte Hond)
onbekend – 1994 T. Verweij ( Zwerver)
1994 – 2015 F.W. Hötte, Hilversum ( Johanna lll)
2015 – Nu (laatst bekend) G. Visser, Koekange ( Fulmarus)

Geschiedenis

1973

1973

1973: Erik Slagmoolen bouwt z'n eerste schip: een Staverse jol voor zijn broer

Tewaterlating
Tewaterlating
Onder zeil
Onder zeil

2007

24 mei 2007

24 mei 2007: Restauratie door Peter Schouten Kortenhoef

2013

9 november 2013

9 november 2013: Werf-Jubileum 30 jaar Peter Schouten Kortenhoef

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht