Gave Der Natuur BU180

Gave Der Natuur BU180 Verdwenen

In 1954 kocht de Leidse Jaarclub 'Mabok' (1953) de botter BU180, GAVE DER NATUUR. In de zomer van 1958 huurde een stel studenten (waaronder ikzelf, ]vdB) deze botter en met dit sehip beleefden ze een schitterende vaarvakantie. Het schip verkeerde inmiddels in een aborninabele staat van onderhoud, maar dat kon de pret niet bederven. De oude A-Ford met zijn originele versnellingsbak deed het meer niet dan wel en uitsluitend in de vooruit. Men leerden het varen met een botter met vallen en opstaan.

Eigenschappen

Plaquette nummer:180 Zeil nummer:
Categorie:V Tekening nummer:
Type:Botter

Bouw

Bouwjaar: Ontwerper:
Werf: Werf plaats:Spakenburg
Motor: Motor type:
Materiaal romp: Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:13,00 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1959 – 1966 P. Stevens, Leiden ( Gave Der Natuur)

Geschiedenis

1955

27 augustus 1955

27 augustus 1955: Botter 'Gave Der Natuur' neemt deel aan de Enkhuizer Zeildagen in 1955

Bij het admiraalzeilen tijdens dit evenement, waarvan de in oprichting zijnde Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten één van de deelnemers was, maakte de Botter 'Gave Der Natuur' deel uit van eskader 2 met daarnaast diverse andere Botters, een Pluut en een Hengst
Bij het overzicht van de eskaderindeling staat: Gebouwd te Spakenburg. Nog in ongerepte staat van visbotter. Kapitein E.A. van Dishoeck.

2013

2013

2013: Botters BU6, 105 en 180 varen onder zeil de haven uit

Botters BU 6, 105 en 180 varen onder zeil de haven uit (Museum Spakenburg,  kunstschilder Roelof Koelewijn )
Botters BU 6, 105 en 180 varen onder zeil de haven uit (Museum Spakenburg, kunstschilder Roelof Koelewijn )

1 december 2013

1 december 2013: Vereniging Vrienden van het Zuiderzeemuseum - Jaarboek 2013

Omgebouwde en niet omgebouwde bedrijfsvaartuigen (J. van der Baan)

In 1954 kocht de Leidse Jaarclub 'Mabok' (1953) de botter BU180, GAVE DER NATUUR. In de zomer van 1958 huurde een stel studenten (waaronder ikzelf, ]vdB) deze botter en met dit sehip beleefden ze een schitterende vaarvakantie. Het schip verkeerde inmiddels in een aborninabele staat van onderhoud, maar dat kon de pret niet bederven. De oude A-Ford met zijn originele versnellingsbak deed het meer niet dan wel en uitsluitend in de vooruit. Men leerden het varen met een botter met vallen en opstaan. Ongelukken en bijna ongelukken wisselden elkaar in hoog tempo af. Dat er slechts lichte verwondingen vielen te noteren is toeval geweest. Volgens overlevering is het schip omstreeks 1960 ergens op het Buiten IJ definitief 'afgeborreld'. Gezien de staat van onderhoud een waardig einde voor een schip met zo'n lange en afwisselende staat van dienst.
Voor alle romantische zielen die ooit met dit schip voeren, blijft de herinneringen springlevend, hetgeen nog eens wordt bevestigd door de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten (SSRP), die dit schip nog steeds - weliswaar met de nodige vraagtekens, maar toch - in haar Schepenlijst blijft opnemen.

Dit is een fragment uit het verhaal 'Van Visserman tot Pleziervaartuig' dat we mochten opnemen in onze rubriek 'Uit het Stamboek'.

27 december 2013

27 december 2013: Reactie van de heer P.E. van Benthem v.d. Bergh

Als lid van de Vereniging Vrienden van het Zuiderzeemuseum ontvang ik het jaarboek het Peperhuis. In dat van 2013 trof ik een artikel aan van de heer J. van der Baan: van Visserman tot pleziervaartuig.
Daarin kwam de Gave der Natuur uitgebreid in woord en beeld aan bod. Wij wisselden leuke herinneringen uit het jaar 1958 uit! Wij waren met onze studentenjaarclub in 1958 eigenaar van het schip geworden. Het verkeerde toen al in zeer slechte staat, rondom in het blik. De motor uit een A ford, benzine, handgestart, met de versnellingsbak er nog aan. Dus in feite geen achteruit. Als ik mij nu bedenk dat wij er onverzekerd mee rondvoeren! 

De als eigenaar opgevoerde P. Stevens was een van de zeilers in onze groep die heeft het schip in 1959 alweer verkocht, de animo was niet zo groot in onze 17 jonge studenten tellende groep. En er was altijd geld gebrek voor vaak noodzakelijke reparaties. Voor zover mijn informatie reikt is het schip in amsterdam gezonken, maar ik zat toen voor een belangrijk examen, de details weet ik niet meer.

Heeft u vragen en/of opmerkingen?

Terug naar het overzicht