Geertruida

Geertruida Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

IJsselaken, eerst van hout later van staal, werden tot begin 1900 gebruikt om bijv. zand te halen van de oevers van de Lek. Dit werd gemengd met het slib uit de IJssel om klei van te maken voor de IJsselstenen, zoals steenovens werden gebakken. Zandschipper Arie Kreuk, die zo’n ijsselaak had, vond in 1916 de zelflosinstallatie uit, die een revolutie teweeg bracht voor het laden en lossen van een zandschip. De 'Geertruida' is volgens een Meetbrief uit 1910 gebouwd voor W. de Rover uit Hardinxveld, op de werf van wed. Duyvendijk of Van Limborgh in Lekkerkerk. 

Eigenschappen

Plaquette nummer:1624 Zeil nummer: TA136
Categorie:X Tekening nummer:
Type:IJsselaak

Bouw

Bouwjaar:1910 Ontwerper:
Werf: Werf plaats:Lekkerkerk
Motor:Inbouw Motor type:Hanomag
Materiaal romp:Grenenhout Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:13,71 m Breedte berghout:4,32 m
Diepgang:0,52 m Masthoogte water:13,90 m
Oppervlakte grootzeil:66,00 m2 Oppervlakte fok:21,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:19,00 m2
Oppervlakte totaal:106,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1910 – 1987 W. de Rover, Hardinxveld ( Geertruida )
1987 – 1990 Dhr. de Zeeuw ( It Yseren Hynder)
1990 – onbekend J.M. Cornelisse, 's Gravenhage ( Geertruida)

Geschiedenis

1910

19 juni 1910

19 juni 1910: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Geertruida - Meetnummer: D2324N

1987

24 maart 1987

24 maart 1987: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip It Izeren Hynder - Meetnummer: GN1651

2017

12 juli 2017

12 juli 2017: Foto van Joris van Iersel

Varend op het IJsselmeer
Varend op het IJsselmeer

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht