Gornaet

Gornaet Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Door Meerman in 1962 gebouwde jachthoogaars "Gornaet" - Beeldbank Historische Vereniging Arnemuiden
Door Meerman in 1962 gebouwde jachthoogaars "Gornaet" - Beeldbank Historische Vereniging Arnemuiden

Cees Meerman (Werf Meerman in Arnemuiden) bouwde in 1962 de jachthoogaars "Gornaet". Na dit schip liepen er geen nieuwe schepen meer van stapel. Wel werd er nog enig restauratiewerk en onderhoud aan schepen gedaan. Op 14 juni 1986 deed Meerman de deuren van de werf voorgoed achter zich dicht. Voor lange tijd werd het stil op de werf. Door komt in 2002 verandering in. Een opgeluchte Cees Meerman verkoopt  de werf voor een euro aan de gemeente. Daarna wordt de Stichting Historische Scheepswerf CA Meerman opgericht.

Eigenschappen

Plaquette nummer:256 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1962 Ontwerper:Meerman
Werf:Meerman Werf plaats:Arnemuiden
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,00 m Breedte berghout:3,85 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:10,80 m
Oppervlakte grootzeil:22,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:16,00 m2
Oppervlakte totaal:38,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1963 – 1976 Mw. O. van Wermeskerken-Roskott, Alphen a/d Rijn ( Gornaet)
1976 – 1991 G.G. Geyskes, Bilthoven ( Gornaet)
1991 – onbekend Maatschap "Gornaet", Vlissingen ( Gornaet)
onbekend – 2003 Dhr. Stüer, Berlijn ( Gornaet)
2003 – onbekend A.R. Parmentier, Leiderdorp ( Gornaet)
2005 – onbekend R.J. Daniëlse, West Souburg ( Gornaet)

Geschiedenis

1976

1976

1976: G.G. Geyskes eigenaar van 1976 tm 1991

Gijsbert Geyskes vertelt:
 In 1976 nam ik de Gornaet over van de eerste eigenaar, de tandarts Wermeskerken uit Alphen aan de Rijn. De familie Wermeskerken heeft het schip voornamelijk gebruikt op het Braassememeer als begeleiding van wedstrijden van de zeilvereniging daar. In 1976 heb ik de 'Gornaet' van hen gekocht.
In 1991 is ze door mij verkocht aan een Zeeuwse club vrienden, die haar na een paar jaar weer verkochten aan een Duitser, Stüer, die haar meenam naar Berlijn, later naar de Oostzee kust en weer later via binnenwateren naar de kust van de Middelandse zee.
In 2003 lag ze te koop in Zeewolde, helemaal wit geschilderd en met een kolossale motor, voor mij haast onherkenbaar. Gekocht door een familie Parmentier en via Joh. van der Meulen in Sneek weer doorverkocht aan Daniëlse in Zeeland, de huidige eigenaar.
In 2014 is ze uit de vaart genomen, er zijn plannen om een grote restauratie te beginnen op de museumwerf van de Stichting Behoud Hoogaars in Arnemuiden, haar geboortegrond.

 

Mijn gezin heeft er veel mee gevaren, ze was ons vakantieverblijf. We waren geen wedstrijdzeilers, ze was wat ondertuigd, dus langzaam maar veilig. Onder de kuip vloer een Coventry Victor boxermotor. Veel tijd en geld werd besteed aan onderhoud, dat laatste was de reden om haar te verkopen toen de kinderen gingen studeren. Maar dat was tevens de reden dat ze er uitzag als een plaatje.  

1985

1985

1985: Sail Amsterdam 1985

Foto van het eskader Hoogaarsen met de 'Gornaet' als commandant op Sail Amsterdam in 1985

Een foto van het eskader Hoogaarsen met de 'Gornaet' als commandant op Sail Amsterdam in 1985 is bij de volgende sail gebruikt op de poster voor Sail Amsterdam 1990

In de Telegraaf een grote foto van een kleine 'Gornaet' met op de achtergrond de grote 'Kruzenshtern'

1986

1986

1986: De 'Gornaet' in New York

In 1986 maakten we deel uit van de vloot Nederlandse platbodems in New York ter ere van de restauratie van de Statue of Liberty. We zeilden rond Manhattan en in de Long Island sound en we schoten met ons kanon (met RenP logo) op de Amerikaanse president. We maakten veel vrienden. 

2000

2000

2000: De 'Gornaet' in Duitse handen op de Middellandse Zee

Dhr. Stüer nam haar mee naar Berlijn, later naar de Oostzee kust en weer later via binnenwateren naar de kust van de Middelandse Zee.

In Duitse handen, wit geschilderd op de Middenlandse zee
In Duitse handen, wit geschilderd op de Middenlandse zee

2015

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht