Gouwe Snoes

Gouwe Snoes Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw ontwierp Ir. H. Vreedenburgh het stalen jacht Albatros. Deze schokker had een lengte over stevens van 9,84 m., een grootste breedte van 3,30 m. en een zeiloppervlak van ruim 43 m2. in grootzeil en botterfok. Het ontwerp bleek een mijlpaal in de ontwerpgeschiedenis van de Nederlandse platbodemschepen. Het bestuur van de nog jonge Stichting Ronde en Platbodemjachten onderkende die betekenis en gaf het ontwerp een grote plaats in het standaardboek 'Ronde en Platbodemjachten', dat onder redactie was van Mr. Dr. T. Huitema.

De 'Gouwe Snoes' is in 1978 als eerste Vreedenburgh-schokker te water gelaten door Kooijman & de Vries in Deil, gebouwd op basis van het vergrote ontwerp (10.75m vs 9.84m), voor opdrachtgever E. Rypma.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1524 Zeil nummer: VB105
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Schokker

Bouw

Bouwjaar:1978 Ontwerper:H. Vreedenburgh
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:yanmar 4cyl. 40 pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,75 m Breedte berghout:3,75 m
Diepgang:0,72 m Masthoogte water:12,80 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1978 – 1986 E. Rypma ( Gouwe Snoes)
1986 – 2000 Heech by de Mar B.V., Heeg ( Gouwe Snoes)
2000 – 2005 E.P. Kooiker, Leeuwarden ( Gouwe Snoes)
2005 – 2011 IE Kuijt, Koog a/d Zaan ( Gouwe Snoes)

Geschiedenis

2017

26 juni 2017

26 juni 2017: Reactie van de opdrachtgever in 1977, E. Rypma

De Vreedenburgh-schokker "Gouwe Snoes" is de eerste, door Kooijman en de Vries gebouwde 10.75 Schokker. Het schip werd in mijn opdracht gebouwd en staat in het werfboek ingeschreven als "Bouwnummer 665" (stuurboord zijde in motorruim). Het werd "Gouwe Snoes" gedoopt en te water gelaten in mei 1978. De naam geeft aan: Gouwe = een snelle, maar kostbare zeiler, Snoes = de naam van de "stevenbalk". Het was een fijn schip. We hebben het direct ingeschreven in het stamboek en het zeilnummer is VB105. Het zeilplan bestond uit grootzeil, botter fok en kluiver. Ook een kleinere (storm) fok kon worden gevoerd worden.
In 1986, toen het schip verhuurd was, is het kajuit-interieur door brand verwoest, waarna het schip door mij werd verkocht aan Heech by de Mar. 
Daar eindigde helaas onze betrokkenheid bij dit schip.

Tewaterlating in mei 1978
Tewaterlating in mei 1978

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht