Groote Beer

Groote Beer

Joop de Goede was van 1964-1972 eigenaar van de 16 m lange Lemsteraak 'Zeemeeuw'. In 1972 verkocht hij zijn schip aan Tim van Rootselaar die het tot 'Groote Beer' omdoopte.
Daarna liet De Goede drie nieuwe 16 meter Lemsteraken op de werf van Schouten in Muiden (de opvolger van Kok) bouwen. Aan de Zeemeeuw zit een apart verhaal vast. De aak was in 1930 als directievaartuig voor het district Zeeland gebouwd op de werf van Kok in Muiden. Nadat het in de oorlog in Goes was getroffen door een bom, werd het omgebouwd voor de visserij en er kwam een stuurhuisje op.

De Goede zag het schip en was direct verliefd op de mooie lijnen. Hij kocht het zo gauw het kon en verbouwde het schip tot een fraai jacht. Er werden veel tochten tot in Zuid-Engeland en Zweden mee gemaakt. Om het slingeren in zeegang te verminderen kreeg het schip behalve de kiel van 20 x 20 cm, ook kimkielen. Dat was op zee fantastisch. Later is alles, mede door de klassenvoorschriften, weer gesloopt.

Daarna heeft de 'Groote Beer', onder schipper/eigenaar Tim van Rootselaar vele veranderingen ondergaan om de snelheid te verhogen. Hij was de eerste met langere masten, hogere tuigen, nieuwe zwaarden, alle naar ontwerp van Andre Hoek. Het kon zo gek niet zijn of Tim probeerde het uit om te kijken of het schip nog sneller of hoger ging varen.

Henk Lunstroo brengt het schip in tekening

Op de werf van Schouten in Muiden werd de Zeemeeuw door Henk Lunstroo opgemeten. Bij het uitstroken van de tekeningen liet De Goede de kop 17 cm hoger maken. Hij bestelde bij Schouten direct drie casco's tegelijk. Later zijn van de tekening nog meerdere aken gebouwd.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1701 Zeil nummer: VA48
Categorie:D++ Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1930 Ontwerper:Kok
Werf:Kok (Schouten, Sondij) Werf plaats:Muiden
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:16,00 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Tijdelijke dispensatie tot 01-04-2018 voor het gebruik van kunststof in de masttop. 2018

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1964 – 1972 J.J. de Goede ( Zeemeeuw)
1972 – 2007 T. van Rootselaar, Nijkerk ( Groote Beer)
2007 – 2017 Familie van Rootselaar, Nijkerk ( Groote Beer)
2017 – Nu (laatst bekend) T. van Rootselaar, Nijkerk ( Groote Beer)

Geschiedenis

1986

1986

1986: Waterkampioen 1986: Van Zeemeeuw tot Groote Beer: De herrijzenis van een Lemmeraak

In 1986 publiceert de Waterkampioen een artikel in de rubriek Ronde- en Platbodems met de kop "De herrijzenis van een Lemsteraak". In de Inleiding schrijft de auteur L. Vrijenhoek uit Leiden: Er bestaat een boek: 'Schepen die voorbij varen', samengesteld in 1927, in opdracht van de toenmalige ANWB Toeristenbond voor Nederland. In de inleiding schrijft Edo Bergsma o.a.: "Het Behoud van de mooie STOFFERING der Nederlandse wateren is waard ervoor te strijden." Nu, in 1986, zien we wat er door initiatieven van vele enthousiastelingen bereikt is, nadat door veranderingen in de maatschappij de zeilen werden vervangen door motoren bij vrachtvaart en visserij en vele prachtige zeilschepen in het vergeetboek raakten en verloren gingen.

Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten

Dat niet alle kennis betreffende bouw, restauratie en gebruik van deze zeilvloot verloren is gegaan, blijkt momenteel uit de groei van deze vloot. Steeds opnieuw zien we een nieuw of gerestaureerd schip het IJsselmeer bezeilen en het prachtige schouwspel van een klassieke zeilende vloot is vele malen te bewonderen.

De Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten is een van de clubs die zich ten doel stelden het behoud van vooral de ronde jachten te realiseren. Bij de vele evenementen, waar ronde en platbodem schepen aanwezig zijn, zien we wat bereikt is. Veelal een prachtige vloot van klein tot groot, perfect onderhouden zeilschepen: een lust voor het oog en bij de vraag wie dat allemaal onderhoudt, luidt het antwoord meestal: "Dat doen we zelf' en "Het houdt je van de straat." of "Het houdt je uit de kroeg," met andere woorden, elk vrij uurtje of weekeind wordt aangewend om te werken aan het schip. De particuliere investeringen liegen er meestal niet om, hetgeen in een tijd van bezuinigen een hele opgaaf betekent.

J.J. de Goede koopt de 'Zeemeeuw'

Gelukkig dat er de laatste jaren mensen geweest zijn die het initiatief durfden nemen om nieuwe schepen volgens traditie te laten bouwen: Particulier Initiatief, met een gezonde kijk op de toekomst. Een van deze mensen is dhr. J.J. Goede, in de Lemmeraakwereld geen onbekende, die, nu teruggetreden als actief aakzeiler, vanuit zijn modern zeiljacht ziet hoe de casco's, die hij in 1970 liet bouwen, de één na de andere, als prachtige Lemmeraak het IJsselmeer doorklieft.

Ik bezocht de heer de Goede om iets meer te weten te komen. Het gesprek met Jopert Goede is zeer levendig en enthousiast vertelt hij hoe een en ander tot stand is gekomen: alsof je een roeiboot onder zeil brengt, zo eenvoudig lijkt het, maar niets is minder waar. Geschiedenis van een Lemmeraak, de geschiedenis van de Groote Beer, wat de huidige naam is van het schip waar J. de Goede mee startte. Dat was in 1964, toen de Goede via de domeinen de motoraak kocht, die de jaren daarvoor bij de Visserij-politie had dienst gedaan. In 1929 gebouwd bij Gebr. Kok in Muiden met de naam 'Zeemeeuw', geklonken, staal, als directievaartuig onder zeil voor Rijkswaterstaat Arrondissement Zeeland. Tot 1940 heeft de aak als zodanig dienst gedaan.

In Goes, waar het schip in oorlogstijd lag, werden tijdens een bombardement de mast en zwaarden vernield, waarna men besloot de aak als motorschip verder te gebruiken.

Voorstuwing in eerste instantie een Kelvin-benzinemotor, daarna 4-cil. Kromhout 100rpm en ten slotte een G.M. 353 3-cil.-2-tactdiesel, zeer compact, bijzonder geschikt voor een schip als een Lemmeraak. We zijn in 1964 als J. de Goede contact opneemt met de bekende jachtarchitect H. Lunstroo en opdracht geeft het schip weer zeilend te maken, nieuwe mast en zwaarden, enz. Een pracht stuk werk, dat in 1966 door de werf Porssius in Zaandam wordt gerealiseerd. Op het IJsselmeer voer na vele jaren weer een nieuwe 'VA' van 16 meter en 152m2 zeil, de Zeemeeuw, met een prachtige zeemeeuw trots op het roer.

De SSRP en de nieuwe ontwikkelingen

De klassiek ingestelde bestuurders van de Stichting Stamboek fronsten de wenkbrauwen bij het zien van deze moderne Lemmeraak waar men, in plaats van koper en brons, met roestvrijstaal gewerkt had: daarna hebben velen de aak kunnen bewonderen, liggend voor de toen nog imposante HISWA In 1969. Het schip trok veel bekijks; het buitenland toonde interesse, de aantrekkelijke aanbiedingen die J. de Goede uit zowel Duitsland als Amerika kreeg, waren verleidelijk.

Van 'Zeemeeuw' naar 'Groote Beer' en het vervolg

Met deze gedachte stapte de Goede naar Jachtbouwer Schouten in Muiden en de aanzet voor drie jachten als casco was gedaan, met zwaarden en roer. Tot 1972 vaart de Zeemeeuw met de Goede als schipper vele bekende wedstrijden, zoals de Harlingen-Terschelling race, waar de aak ver voor andere jachten finisht. Ook de Flevorace staat ieder jaar op het programma. Inmiddels is de serie casco's van de werf Schouten klaar, en gaat de ‘Zeemeeuw’ over naar Schipper van Rootselaer uit Nijkerk, die het schip omdoopt tot ‘Groote Beer’.

De 'opvolgers' van de 'Zeemeeuw'

In 1985 zien we het initiatief van J. de Goede verwezenlijkt in vier prachtige Lemmeraken ‘Groote Beer’ (de oude 'Zeemeeuw' dus), ‘Kaatje van Sassem’, ‘Wadwaai’, ''t Bruine Leven’. De vijfde, 'De 'Rozemarijn', volgens dezelfde tekeningen gebouwd door de Rietpol in Zaandam, komt in 1986 onder zeil en no. zes wordt momenteel gebouwd in Zeeuws Vlaanderen, oplevering 1987. Het zal een prachtig gezicht zijn deze grote Lemmeraken, onder vol zeil, elkaar te zien bestrijden met ruig weer.

Een initiatief met een gevolg: verdere en versnelde groei in onze mooie Lemsterakenklasse.

L. Vrijenhoek, Leiden

Nog een Lemsteraak gebaseerd op de tekeningen van Henk Lunstroo

In 2001 is nog een volgende Lemsteraak in de vaart gekomen, de 'Vrouwe Cornelia', gebaseerd op de tekeningen van Henk Lunstroo en gebouwd bij Rein van den Berg in Lemmer.

2007

oktober 2007

oktober 2007: Spiegel der Zeilvaart Oktober 2007 nummer 8 - Magistraal eerbetoon aan Tim van Rootselaar

Het was even wachten op een naderende waterhoos alvorens de zeilen te hijsen. Daar zou wel eens wat veel wind in kunnen zitten, zo dachten eskadercommandant Erik Pluimers en 'regisseur' Jan Romke de Vries op de Maasvogel, met de witte vlag in top en leidend schip van een twintigtal aken in kiellinie, varend vanuit Enkhuizen richting startlijn, tijdens de eerste dag van de lustrum Flevorace. De hoos trok voorbij, een totale windstilte volgde en toen, terwijl het sein "zeilen hijsen" werd gegeven, kwam de wind toch onverwacht sterk opzetten en barste een zware bui los. Menig schipper van de Lemsterakenvloot vroeg zich af of ook nu weer Tim van Rootselaar, die markante en zo succesvolle akenzeiler, op 18 juni jl. op 75 jarige leeftijd overleden, en waarvoor dit eerbetoon was georganiseerd, niet van boven even liet weten dat hij wel wat schippers- en zeilerskunst van ons verwachtte!

pdf SdZ Oktober 2007 nr08 - Magistraal eerbetoon aan Tim van Rootselaar.pdf

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht