IJsvogel

IJsvogel

Midden in de doorbraak naar nieuwe ontwerpen restaureerde Willem Stofberg het grote Lemsteraakjacht 'Trekvogel'. De Gebroeders De Boer hadden haar in 1913 voor de Dordtse ondernemer Willem H. Kalis gebouwd. Het schip werd tot in detail opgemeten om als voorbeeld te dienen voor een serie van drie Lemsteraken van 16,7 meter lengte, die later naar ontwerp van Van Oossanen werden gebouwd. Dit waren de 'IJsvogel' (VA161), de 'Maasvogel' (VA163) en de 'Spotvogel'. De laatste naam is later veranderd in 'Wadvogel'. 

De werf waar deze schepen werden gebouwd, was Conavroegh in Geldermalsen. De 'IJsvogel' is door Stofberg afgebouwd, de 'Maasvogel' bij Claasen Jachtbouw. De Wadvogel moet nog worden afgebouwd. Behalve in de lengte waren er met name in het onderwaterschip verschillen. Bij de nieuwe schepen ontbrak de kielbalk, maar ze waren wel uitgerust met forse scheg en loefbijter, elementen die de akenwereld via Andre Hoek had leren kennen en die moesten bijdragen tot grotere koersvastheid. De bouw van deze Lemsteraken kan als een statement worden beschouwd, omdat er met inbreng van nieuwe nautische en maritieme kennis gedeeltelijk werd teruggegrepen op vooroorlogse vormen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1921 Zeil nummer: VA161
Categorie:D+ Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1999 Ontwerper:Van Oossanen Naval Architects
Werf:Conavroegh / Fa. Stofberg & zn Werf plaats:Geldermalsen / Enkhuizen
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:0,00 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Blijvend: 1999: Loefbijter en scheg. 2014: Te kleine OA en BWL maat.
Datum laatste schouw: 19-05-2010

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2011 – Nu (laatst bekend) H. Bout, Huizen ( IJsvogel)

Geschiedenis

1998

oktober 1998

oktober 1998: Spiegel der Zeilvaart oktober 1998 nummer 8 - Drie nieuwe 16.65m Lemsteraken in aanbouw

In de winter van 1996-1997 kreeg ons bureau (Piet van Oossanen) de opdracht voor het uitvoeren van een studie naar de wijzigingen die nodig waren om de 17,5 m Lemsteraak 'Trekvogel' in het VA wedstrijdveld, op Line honours', beter te doen presteren. Deze studie resulteerde in een grondige verbouwing van het in 1913 door De Boer ontworpen en gebouwde jacht, waarbij het onderwaterschip en het tuigplan in belangrijke mate werden gewijzigd. In het daaropvolgende wed-strijdseizoen werd een groot aan-tal wedstrijden op gezeilde tijd gewonnen. Dit resulteerde in een opdracht, eind 1997, voor het ontwerpen van een 16 m Lemsteraak die in wedstrijden op basis van gecorrigeerde tijd middels de bekende Tijdvermenigvuldigingsfaktor (TVF), ook succesvol moet zijn. Deze opdracht was eveneens afkomstig van de eigenaren van de 17,5 m Lemsteraak 'Trekvogel'. Inmiddels is het betreffende jacht `IJsvogel' in aanbouw en worden er thans voorbereidingen getroffen voor de bouw van nog twee Lemsteraken van hetzelfde ontwerp. 

pdf SdZ oktober 1998 nr08 - Drie nieuwe 16.65m Lemsteraken in aanbouw

2000

maart 2000

maart 2000: Spiegel der Zeilvaart maart 2000 nummer 2 - De 'IJsvogel' te water

In de Spiegel van augustus 1998 werd gerapporteerd over het ontwerp van een nieuwe serie van drie te bouwen 16,7 m Lemsteraken. De eerste van deze Lemsteraken, de 'IJsvogel' genaamd, is inmiddels bij Scheeps- en Jachtwerf Stofberg afgebouwd en te water gelaten. We laten Piet van Oossanen, de ontwerper, zelf zijn verhaal vertellen. De opdracht voor het ontwerp van de IJsvogel werd eind 1997 verstrekt. De opdrachtgevers stelden dat het ontwerp met name gericht moest zijn op het behalen van goede resultaten in wedstrijden op basis van gecorrigeerde tijd middels de bekende Tijdvermenigvuldigingsfactor (TVF). De meest belangrijke randvoorwaarde hierbij was de bepaling, dat er op geen enkel punt ten aanzien van de traditionele `uitstraling' compromissen gesloten mochten worden. Tijdens het ontwerp zijn alle factoren, die van belang zijn voor de zeilprestaties, zorgvuldig tegen elkaar afgewogen. Bij deze overwegingen zijn de criteria van de Stichting Stamboek Ronde- en Platbodemjachten (SSRP), alsook de Klassevoorschriften van het KNWV aangehouden.

pdf SdZ maart 2000 nr02 - De 'IJsvogel' te water

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht