Jajimar

Jajimar

Jan Kooijman vertelt van zijn gesprekken met Arie de Boer, de autoriteit op het gebied van Lemsteraken:
Het resultaat van onze vele gesprekken was dat het plan ontstond om een kleine Lemsteraak te bouwen met alle goede eigenschappen van het type, doch in handzame afmetingen voor een klein gezin. Uit de tekeningenvoorraad van Arie de Boer kwam een potloodtekening uit 1912 van een aakje dat  schitterend voor het doel paste: een vissersscheepje van 8,25 meter gebouwd voor visser J.  Steenstra. Kooijman en de Vries kocht toen van Arie de Boer de exclusieve rechten voor de seriebouw van dit scheepje, waarbij de afspraak werd gemaakt dat de oorspronkelijke afmetingen iets zouden worden vergroot.

Het vergroten of verkeinen van de tekening van een schip

Als een schip op het punt van de grootste breedte dwars wordt doorgesneden dan geeft dat het zogenaamde grootspant. De vorm daarvan is in hoge mate bepalend voor het karakter van het schip. Als namelijk eenmaal de vorm van het grootspant is vastgelegd, dan heeft dat bepaalde consequenties voor de rest van de lijnen en daarmee ook voor het totale karakter van het schip.

Naar dezelfde 8,25m tekening, doch slechts in een 5% vergroting, zijn aanvankelijk door Kooijman en de Vries eveneens enkele exemplaren van 8,60m gebouwd. Zij werden later door de 9,10 meter-versie opgevolgd omdat deze laatste meer ruimte bood. Eén exemplaar de 'Sijmen Pot', werd voor S. de Vries gebouwd in de oorspronkelijke lengte van 8,25 meter.

In 1985 werd het lijnenplan van deze 9.10 m aak weer 10% vergroot en er konden drie 10.05 m aken worden gebouwd. Daarna werden meerdere van deze schepen gebouwd, ook na overname van de werf door van Rijnsoever.

Het verhaal van Jan Kooijman is in de Spiegel der Zeilvaart 1986 nummer 6 verschenen onder de titel 'Het ontwerpen en bouwen van Lemsteraken vereisen de hand van de meester'.

De Lemsteraak 'Jajimar' is ook zo'n 10.05 ontwerp en in 1998 gebouwd in opdracht van Rob van der Meer uit Goïngarijp.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1836 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1998 Ontwerper:A. de Boer
Werf:Van Rijnsoever bv Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:10,05 m Breedte berghout:3,85 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:14,00 m
Oppervlakte grootzeil:31,80 m2 Oppervlakte fok:20,40 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:13,40 m2
Oppervlakte totaal:65,60 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1998 – Nu (laatst bekend) R. van der Meer, Goingarijp ( Jajimar)

Geschiedenis

2015

3 januari 2015

3 januari 2015: Een beperkt, chronologisch overzicht van alles wat er met de aak is gebeurt tussen de tewaterlating in 1998 en 2015

Eigenaar Rob van der meer schrijft:

In de herfst van 1998 hebben we de aak van Deil naar Goingarijp gevaren wel geheel ingetimmerd door jachtwerf van Rijnsoever echter nog zonder afgelakt te zijn en zonder mast /zwaarden /rondhouten/ teakdekken.

In de winter van 1998 en voorjaar 1999 is de gehele betimmering van de aak meerdere malen gelakt. Vervolgens is gedurende 1999 het teakhouten potdeksel geplaatst.

Tot 2002 zijn de volgende apparaten geïnstalleerd:

  • webasto heteluchtballon verwarming
  • plotter
  • dscd marifoon
  • victron walstroom acculaders
  • op maat gemaakte koelkast bij de mastkoker ipv van in keuken , koelkast zit op koelste plek in de aak

In 2002 zijn de mast / giek / kluiverboom door Brasker geleverd en de zwaarden en stagen door van Rijnsoever, tevens is er door jachtwerf Brandsma Rohel een gaffel gemaakt zodat gezeild kon worden.

In 2006 is een het teakdek gelegd door Jeroen Tromp in IJlst (dek en roef).

We zijn met de aak op alle wadden eilanden geweest en slechts een enkele keer naar de overkant van het IJsselmeer. De boot heeft gedurende de gehele periode bij ons huis in Goingarijp gelegen en eens per 2 jaar gaat de boot eruit bij jachtwerf it Varskip in Heech voor onderhoud en opnieuw aanbrengen van anti-fouling op de bodem.

In 2014 heeft Molenaar Grou een nieuw tuig gemaakt voor de aak.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht