Jan Korneel

Jan Korneel

Deze hengst werd gebouwd in 1908 te Hontenisse - Zeeuws Vlaanderen - hoogstwaarschijnlijk op de werf van J.F.de Klerk in Kruispolderhaven. Het werfboek van de Klerk vermeldt een "Nieuwen Hingst van 29 vt vlak" gebouwd in 1908 voor Norbert Rammelo. Waarschijnlijk is dit de Jan Korneel geweest. Eerste thuishavens waren Hontenisse (HON 3) en/of Philippine (Pl 10). In 1916 wordt de "Twee Gebroeders" omgenummerd tot CLN 15. 

Eigenschappen

Plaquette nummer:545 Zeil nummer:
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Hengst

Bouw

Bouwjaar:1908 Ontwerper:
Werf:P. Verras Werf plaats:De Paal
Motor:Inbouw Motor type:Perkins 50pk
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:11,25 m Breedte berghout:4,20 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:11,80 m
Oppervlakte grootzeil:30,00 m2 Oppervlakte fok:18,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:58,50 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1998 – Nu (laatst bekend) R. Bringmann, Köln ( Jan Korneel)

Geschiedenis

1923

30 juli 1923

30 juli 1923: Metingsbewijs 'Twee Gebroeders'

2000

2000

2000: Deel restauratieverslag eigenaar R. Bringmann

In 1981 wordt de Jan Komeel „met bloedend hart" verkocht, nadat vader Jan is overleden. Nieuwe eigenaaren worden het echtpaar Chris Walter en Manfred Brucker uit Düsseldorf, die al jaren een vakantiehuis in Oud Vossemeer hebben. Zij brengen het schip terug naar het eiland Tholen, nieuwe thuishaven wordt Stavenisse. Korte tijd later overlijdt Manfred Brucker naar een verkeersongeluk. Chris Walter vaart voortaan vaak met het echtpaar Rolf en Angelika Bringmann uit Keulen op de 'Jan Komeel', die op Stavenisse bijna thuis zijn daarom dat zij al jaren daar na toe op vakantie komen. En zij hebben ervaring met hengsten: ze zijn toen nog mede eigenaren van de 'Zeeleeuw, ex TH49', de tweede nog behouden hengst met een voormalig Tholense visserijnummer. Op reis naar Oost- en West-Berlijn met Nederlandse platbodems komen de vrienden overeen dat de 'Jan Korneel' in handen van het echtpaar Bringmann zal komen, omdat de kosten voor het onderhoud Chris Walter te zwaar gaan wegen. In de volgende jaren doet het Duitse echtpaar er alles aan om "de 'Jan Korneel'boven water te houden".

pdf Restauratieverslag Hengst Jan Korneel

2008

juli 2008

juli 2008: Tijdschrift Ruimschoots Restauratie Hengst Jan Korneel

Sinds herfst 2006 ligt de "Jan Korneel" op de CNR werf te Rupelmonde. Deze hengst werd gebouwd in 1908 te Hontenisse - Zeeuws Vlaanderen - hoogstwaarschijnlijk op de werf van J.F. de Klerk in Kruispolderhaven. Het werfboek van de Klerk vermeldt een "Nieuwen Hingst van 29 vt vlak" gebouwd in 1908 voor Norbert Rammelo. Waarschijnlijk is dit de 'Jan Korneel' geweest. Eerste thuishavens waren Hontenisse (HON 3) en/of Philippine (Pl10). In 1916 wordt de "Twee Gebroeders" omgenummerd tot CLN15. In die periode zijn achtereenvolgens Piet T. Vermeersen, Piet Praet en daarna F.A.E. Vermeersen schipper.
In 1931 wordt het schip naar Tholen verkocht en komt als TH5 bij de familie Schot terecht voor de oestervisserij, een Kromhout 13 Motor wordt ingebouwd. In 1961 neemt het schip voor het laatst, en al zonder zeil en roer, deel aan de mosselfeesten te Yerseke. Door een strenge winter. wanneer het overgrote deel van het oesterbroed doodvriest, komt er een einde aan de carrière van de hengst. En dan koopt Johannes Cornelis Sitsen uit Bergen op Zoom in 1964 de "Twee Gebroeders", doopt het schip om in "Jan Korneel" en verbouwt het tot yacht: de tweede jeugd begint.
 
Veertig jaar later verkeert het schip weer in deplorabele staat. De "Jan Korneel" komt terecht op de werf van Cees Droste te Hoorn en wordt bekeken door deskundigen. Het resultaat luidt: weggooien of restaureren...

Het is zorgwekkend dat er nu nog maar acht hengsten over zijn. ('D'n Bruinen', 'Jonge Joseph', 'Marie Therese', 'Pegasus', 'Drie Gebroeders (TH49)', 'Jan Korneel', 'Elft (Lemmerhengst)' en 'Isabella (BOU8)'). Daarvan verkeren er een aantal in slechte tot zeer slechte staat. Alleen de uit 1903 daterende hengst de "Jonge Joseph", die later tot jacht werd verbouwd, de in 2006 opnieuw te water gelaten en gerestaureerde D'n Bruinen (1902) en de gerestaureerde TH49 ''De Drie Gebroeders" verkeren in goede staat.

pdf Tijdschrift Ruimschoots Hengst Jan Korneel - R Bringmann blz 19-20 07-2008

2009

2009

2009: Het echtpaar Bringmann ontvangt de W.H. de Vos-prijs

In 2009 ontvangt het echtpaar Bringmann in het Maritiem Museum in Rotterdam tijdens de Winterreünie de W.H. de Vos-prijs.

2014

2014

2014: Het blad Consent: De Hengst Jan Korneel

CONSENT is een uitgave voor de donateurs, sponsors en relaties van de uitgevende organisaties; dit zijn naast VZW Tolerant, de Stichting Museumhaven Zeeland uit Zierikzee en Stichting Behoud HoogaarsIn het blad Consent verscheen in 1997 een artikel met de titel 'De Hengst Jan Korneel'. Het schip dat in een rechter voorspant, de initialen van de Verrassen draagt moet in het begin van deze eeuw in De Paal van stapel gelopen zijn. Of ze in het begin een naam heeft is onbekend, later gaat ze "Twee Gebroeders" heten.
Uit de lijst van nieuw gebouwde schepen in het werfboekje is het niet duidelijk wanneer deze hengst precies gebouwd is: In 1908 zijn bij Verras asleen een hoogaars en een Lemmerhengst als nieuwgebouwd genoemd en is pas in 1909 weer een 'gewone hengst" aangetekend. Dit is niet in de laatste plaats vreemd omdat ook van het onlangs door de SBH aangekochte zusterschip van de Jan Korneel, de TH49 aangenomen wordt dat ze in 1908 bij Verras op de Paal gebouwd is. De huidige eigenaren van de 'Jan Korneel' hebben een Antwerpse meetbrief in hun bezit van 2 augustus 1912, waarin 1908 als bouwjaar wordt aangegeven.

pdf 1997-8 De hengst Jan Korneel .PDF

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht