Johanna Maria

Johanna Maria

“Scheepswerf de Klerk” kent zijn ontstaan in 1849, te Kruispolderhaven onder leiding van Jan Francies de Klerk. Met de oprichting van de werf was hij een pionier voor de scheepsbouw in Zeeuws-Vlaanderen. Op de werf zijn er tientallen hengsten, hoogaarzen, boeieraken, Lemmerjachten en Lemmerhengsten gebouwd voor verschillende opdrachtgevers. Toen staal binnen de scheepsbouw werd geïntroduceerd, was De Klerk één van de eersten die het ging gebruiken. Toen de vestiging in Kruispolderhaven  door de dijkverzwaringen in het gedrang kwam, moest deze werf sluiten. In 1967 werd daarom een tweede vestiging geopend in Walsoorden aan de Havenstraat, die niet lang daarna de hoofdvestiging werd.

Voor zover bekend zijn er voor 1940 vier ijzeren Hoogaarzen gebouwd. De eerste rond 1900 (YE38, heeft lang in Engeland gevaren) en de laatste is de door De Klerk in 1939 gebouwde "Booze Bison". De 'Johanna Maria' is in 1965 in Walsoorden gebouwd. Opdrachtgever was Dr. Ir. G. Dantuma uit Wageningen, die haar de naam 'Orca' gaf. 

De 'Johanna Maria' tijdens 'het corso' (vlootschouw)  bij deelname aan de 25ste editie Wattensail in Carolinensiel
De 'Johanna Maria' tijdens 'het corso' (vlootschouw) bij deelname aan de 25ste editie Wattensail in Carolinensiel

Eigenschappen

Plaquette nummer:498 Zeil nummer: VC131
Categorie:C Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1965 Ontwerper:Gebr. de Klerk
Werf:Scheepswerf de Klerk Werf plaats:Kruispolderhaven (vanaf 1967 Walsoorden)
Motor:Inbouw Motor type:Mercedes OM 636 van 40 pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,29 m Breedte berghout:3,40 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:12,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1965 – 1980 Dr. Ir. G. Dantuma, Wageningen ( Orca)
1980 – onbekend R. Ameling, Oud Beijerland ( Amelia Prudentia)
onbekend – 1989 E. v/d Berg, Zwolle ( Amelia Prudentia )
1989 – 2002 J. Joustra, Koudum ( Joffernocht)
2002 – 2006 D. Hagelen, Lemmer ( Hendrika)
2006- – Nu (laatst bekend) M. Bokhorst, Franeker ( Johanna Maria)

Geschiedenis

1990

juli 1990

juli 1990: De Waarderingsprijs, uitgereikt tijdens de Jubileumreünie van de SSRP in Heeg

In het Jaarverslag 1990 staat vermeld: De jaarlijkse waarderingsprijs viel dit jaar toe aan Nan Vos en Jetze Joustra, die de geheel verwaarloosde hoogaars "Amelia Prudentia' hebben gekocht, welke in half gezonken toestand in de haven van Lemmer lag. Zij knapten het schip eigenhandig op en doopten het tot "Juffernocht". Nu varen zij terecht trots niet dit fraaie schip op de Nederlandse wateren.

2013

2015

augustus 2015

augustus 2015: Zomer 2015

Deelname aan de 25ste editie Wattensail in Carolinensiel
Deelname aan de 25ste editie Wattensail in Carolinensiel
Deelname aan Sail Bremerhaven
Deelname aan Sail Bremerhaven
Op de terugweg naar Nederland. Vertrek van Spiekeroog.
Op de terugweg naar Nederland. Vertrek van Spiekeroog.

2016

2016

2016: Zomer

2017

9 februari 2017

9 februari 2017: Herinneringen van Willem Jan Dantuma, de zoon van de opdrachtgever

De hoogaars 'Orca' is gebouwd in Kruispolderhaven en niet in Walsoorden. De schepenlijst vermeldt dat Walsoorden in 1967 is geopend als nieuwe vestiging van de Klerk wegens sluiting Kruispolderhaven (wegens indamming door het rechtdoor trekken en ophogen van dijken, dit klopt wel).  Daar waar de schepenlijst als bouwjaar 1965 vermeldt (klopt), is de bouwplaats dus niet juist.

De Klerk was al (vele jaren?) eigenaar van Walsoorden, toen mijn ouders in najaar 1965 opdracht hebben gegeven tot de bouw van de 'Orca'. Deze is gebaseerd op het halfmodel van 'De Booze Bison' en het stalen casco is gebouwd in een oude schuur op de werf in Kruispolderhaven. Voor de tewaterlating moest er een muur worden afgebroken, die daarna weer opgemetseld is.  Het schip is daarna op de helling afgebouwd en opgeleverd in mei/juni 1966. In 1967 zijn wij lid geworden van het Stamboek en (voor zover ik me herinner) is toen de plaquette met nr. 498 als registratie toegekend. Hellevoetsluis was dat jaar onze eerste reünie die we hebben bijgewoond.   

De Klerk heeft wegens sluiting van Kruispolder een nieuwe vestiging met 2 dokken geopend in Sluiskil, mijn oudste broer en ik hebben met de 'Orca' daar nog wel eens in dok gestaan voor een schilderbeurt. De werf in Walsoorden was opmerkelijk, in die zin dat beide dokken bestonden uit enorm grote oude binnenschepen (van die bakken die gesleept werden en geen eigen voortstuwing hadden), welke waren aangepast tot dok en met de getijden meegingen. Walsoorden valt grotendeels droog en dokken kan/kon dus alleen bij hoogwater.

Het schip is tot de verkoop aan de R. Ameling, tandarts te Oud-Beijerland, eigendom geweest van mijn vader, Dr.Ir. G. Dantuma te Wageningen (sept/okt. 1980). In 1966 en 1967 is Heusden de thuishaven geweest, daarna enkele jaren Drimmelen (W.V. de Amer) om vanaf de begin zeventiger jaren lid te te worden bij WSV Wolphaartsdijk, waar we gelegen hebben tot de verkoop in 1980. 

De motorisering was oorspronkelijk een Volvo Penta MD 2 van 15 pk, welke al gauw is vervangen door een Mercedes OM 636 van 40 pk (overgenomen van één van beide broers De Klerk zelf, die een 100 pk in zijn tjalk ging inbouwen). De tuigage bestond uit (getaande?) katoenen zeilen van zeilmaker Van Poelje uit Hansweert (familiebedrijf dat vroeger zeilen maakte voor de vissende hengsten en hoogaarzen, tevens winkel in scheeps benodigdheden). Waar de meetbrief is gebleven weet ik niet, VC131 is het correcte nummer en naar ik meen te weten was het grootzeil ca. 29 m2 en de fok ca. 14 m2, kluiver onbekend. 

Er zijn zeker ook nog foto's beschikbaar in oude albums, maar die moet ik gaan zoeken c.q. vragen bij familie.

Ik heb nog even zitten graven wanneer Kruispolderhaven is gesloten. Dat kan ik helaas niet meer terugvinden. wat ik wel weet is dat wij in ieder geval nog voor winterberging terug zijn geweest naar de Klerk. Mijn vermoeden is dat het haventje in 1968 of 1969 "inlands" is komen te liggen door afdamming. Op de website van De Klerk te zien hoe de dokken bij eb in de modder liggen. De dokken in Walsoorden zijn kleiner dan ik in mijn herinnering had, respectievelijk 55 en 30 meter. Er staat ook dat Walsoorden in 1967 is geopend. Dat is toch echt onjuist. 

Na de bouw in Kruispolderhaven hebben wij in voorjaar 1966 met een kaal maar wel gemotoriseerd casco, vanaf de toen al bestaande werf Walsoorden een proefvaart op de Westerschelde gemaakt.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht