Joris

Joris

In augustus 1972 kocht de familie van der Sijp de 'Joris' als wrak liggend in Heeg van de heer J van Lier. Het schip lieten ze in de winter van 1972/73 totaal restaureren door P. P. Piersma, Heeg. Wat oorsprong en leeftijd van het schip betreft kan aan de hand van de vorm gezegd worden dat het waarschijnlijk omstreeks 1880 te IJst door Lantinga gebouwd werd.

Eigenschappen

Plaquette nummer:744 Zeil nummer: RE95
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Fries jacht

Bouw

Bouwjaar: Ontwerper:L. Lantinga
Werf:L. Lantinga Werf plaats:IJlst
Motor:Inbouw Motor type:Vire tweetakt
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:5,26 m Breedte berghout:2,29 m
Diepgang:0,40 m Masthoogte water:8,00 m
Oppervlakte grootzeil:21,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:21,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1972 – 2005 J.W.C.M. van der Sijp, Wassenaar ( Joris)
2011 – Nu (laatst bekend) H.J.M. van der Sijp, Hilversum ( Joris)

Geschiedenis

1972

1972

1972: Geschiedenis door oud-eigenaar J. van der Sijp

1988

1988

1988: Aanvullende informatie door oud-eigenaar J. van der Sijp

2010

maart 2010

maart 2010: SSRP Jaarverslag 2009 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 2009 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:
Bij breeuwwerk aan de berghoutsgang van het Friese jacht Joris van de familie Van der Sijp kwam naar voren dat er beweging in het zeilwerk zat. Om dit te verhelpen zijn door Martijn Perdijk van Wind & Water in Heeg de mastwangen en de zeillegger vervangen en zijn er reparaties aan de zeilspanten uitgevoerd.

In recente jaren is er door sommige scheepsbouwers bij verschillende open jachten voor gekozen om de mastspoor-constructie te veranderen: In plaats van een mastspoor ofwel zeilwerklegger dwarsscheeps tussen de zeilspanten, werd een rechthoekig mastspoor op de leggers aangebracht, zoals dat bij grotere gedekte schepen gebruikelijk is. Bij zowel de 'Anna' als de 'Joris' is de authentieke constructie, waarbij de mastwangen ingelaten zijn op een dwarsscheepse zeilwerklegger, in stand gehouden.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht