Kaatje

Kaatje

De meeste Zuiderzeehavens hadden elk hun eigen type kleine vissersvaartuigen, goedkoper dan hun grote broers en geschikt voor een kleine bemanning. Zo kennen we nog Wieringer, Makkumer, Workumer, Vollenhover en Enkhuizer bollen. Misschien zijn er nog wel meer typen geweest waar we het bestaan niet van weten. Ze leken allernaal op elkaar, maar hadden toch hun onderlinge verschillen, voortkomend uit de plaatselijke omstandigheden, het gebruik en traditie. Van de Enkhuizer bollen die konden profiteren van de hoge wal, lag de lengte over stevens meestal tussen de zeven en acht meter.

Voor de Enkhuizer bol 'Kaatje' wordt een nieuwe eigenaar gezocht

Prachtige Enkhuizer Bol gebouwd door Kooijman en de Vries. Klaar voor het komend vaarseizoen! In Koudum te bekijken. Een handzaam heerlijk zeilend scheepje, welke prima alleen te zeilen is. Alle informatie is beschikbaar op de eigen website. E-mail harriet@pakweg.nl.

In 1964 ontwierp J.K. Gipon voor Kooijman Jachtbouw te Zwijndrecht de 7 meter Enkhuizer bol 'Cadans', De opdracht bestond uit het tekenen van een scheepje met ronde boegen, geschikt voor een bemanning van vier personen, bijvoorbeeld een gezin van man, vrouwen twee kinderen. Gipon koos voor het type Enkhuizer bol omdat hi] daarin het best de verschillende eisen kon verwezenlijken. Hij kende het type heel goed. Een paar jaar later heeft Gipon ook een iets grotere versie van deze bol met een lengte van 7.35m getekend. In de Spiegel der Zeilvaart van November 1996 is een een uitbereid artikel van zijn hand over de bol en de Enkhuizer bol in het bijzonder gepubliceerd.

Zijn zwager Hein Kersken jr. had namelijk voor de oorlog op de Westeinder Plas een Enkhuizer bol. Het was een houten vissersschip, dat voor recreatievaart geschikt was gemaakt. De bun was verwijderd en de tuigage was hersteld en verbeterd. Gipon was bij de restauratie behulpzaam geweest en kende vorm en hulpmotor werd gekozen voor een tweecilinder 10 pk Albin benzinemotor, die juist onder de zelflozende kuipvloer kon blijven. De dieselmotoren uit die tijd waren nog te zwaar en te hoog.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:607 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Enkhuizer bol

Bouw

Bouwjaar:1969 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type: SABB diesel
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,35 m Breedte berghout:2,85 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1969 – 1975 J. Pop, Sneek ( Castor en Pollux)
1975 – 1992 P.C.G.M. Vlamings ( Castor en Pollux)
1992 – onbekend J.A.M. Vlamings, Gouda ( Bolinero)
2013 – Nu (laatst bekend) H. Zuidervaart en M.Bloemink, J. de Jong en H. Von Bannisseht, Utrecht ( Kaatje)

Geschiedenis

1993

1993

1993: Kronieken der stalen Enkhuizer bollen tot 1993

2014

2014

2014: Fotoalbum

Heeft u vragen en/of opmerkingen?

Terug naar het overzicht