Kantje Boord

Kantje Boord Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De meeste Zuiderzeehavens hadden elk hun eigen type kleine vissersvaartuigen, goedkoper dan hun grote broers en geschikt voor een kleine bemanning. Zo kennen we nog Wieringer, Makkumer, Workumer, Vollenhover en Enkhuizer bollen. Misschien zijn er nog wel meer typen geweest waar we het bestaan niet van weten. Ze leken allemaal op elkaar, maar hadden toch hun onderlinge verschillen, voortkomend uit de plaatselijke omstandigheden, het gebruik en traditie. Van de Enkhuizer bollen die konden profiteren van de hoge wal, lag de lengte over stevens meestal tussen de zeven en acht meter.

In 1964 ontwierp J.K. Gipon voor Kooijman Jachtbouw te Zwijndrecht de 7 meter Enkhuizer bol 'Cadans', De opdracht bestond uit het tekenen van een scheepje met ronde boegen, geschikt voor een bemanning van vier personen, bijvoorbeeld een gezin van man, vrouwen twee kinderen. Gipon koos voor het type Enkhuizer bol omdat hij daarin het best de verschillende eisen kon verwezenlijken. Hij kende het type heel goed. In de Spiegel der Zeilvaart van November 1996 is een een uitbereid artikel van zijn hand over de bol en de Enkhuizer bol in het bijzonder gepubliceerd.

De 7.00 meter Enkhuizer bol 'Kantje Boord' is in 1965 gebouwd in opdracht van J.H.L. Jambroes uit St. Jansklooster.

Zijn zwager Hein Kersken jr. had namelijk voor de oorlog op de Westeinder Plas een Enkhuizer bol. Het was een houten vissersschip, dat voor recreatievaart geschikt was gemaakt. De bun was verwijderd en de tuigage was hersteld en verbeterd. Gipon was bij de restauratie behulpzaam geweest en kende vorm en hulpmotor werd gekozen voor een tweecilinder 10 pk Albin benzinemotor, die juist onder de zelflozende kuipvloer kon blijven. De dieselmotoren uit die tijd waren nog te zwaar en te hoog.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1684 Zeil nummer: VD111
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Enkhuizer bol

Bouw

Bouwjaar:1965 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman Jachtbouw NV Werf plaats:Zwijndrecht
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,00 m Breedte berghout:2,72 m
Diepgang:0,50 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:17,65 m2 Oppervlakte fok:9,55 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:27,20 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1965 – 1987 J.H.L. Jambroes, St. Jansklooster ( Kantje Boord)
1987 – 1992 P.H. Doorn, Kortenhoef ( Kantje Boord)
1992 – 2000 A.M. van Westereenen , Bussum ( Kantje Boord)
2000 – 2007 C.G. van der Molen, Veendam ( Kantje Boord)
2007 – onbekend H. Wagemans, Deventer ( Kantje Boord)

Geschiedenis

1993

1993

1993: Kronieken der stalen Enkhuizer bollen tot 1993

1965 - 1987 (J.H.L. Jambroes, St. Jansklooster): Pas op het laatste moment hoorden we - de familie Jambroes - van het initiatief van dit boek. Bovendien zitten we met verhuisperikelen, waardoor een uitgebreidere reactie op zo'n korte termijn helaas niet mogelijk is. 
Toch enkele opmerkingen.
De 'Kantje Boord' is één van de serie van 10 Enkhuizer bollen, die Jan Kooijman is gaan bouwen na de presentatie van de 'Cadans' op de Hiswa. Sterker nog, het is de eerste die wordt opgeleverd, dit mede onder de 'BTW-druk van Jongeling'. Wellicht dat hierdoor het verhaal is ontstaan dat de benaming van onze bol ('Kantje Boord') is ingegeven door het feit dat we die BTW - door de oplevering in december 1965 - nog net konden ontlopen. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen, dat de naamgeving is gebaseerd op de afmetingen/gewicht van de Enkhuizer bol. Hierdoor kan er met dit scheepje in de praktijk veelal alleen met goed weer op het IJsselmeer worden gevaren.
Vele jaren hebben wij uitzonderlijk veel genoegen beleefd aan ons bolletje. Het vaargebied is met name Friesland geweest; daarnaast waren we regelmatig in de Kop van Overijssel te vinden. Hierdoor zijn we uiteindelijk ook vanuit Amsterdam naar onze huidige woonplaats (Sint Jansklooster) verhuisd. Helaas stelt het vorderen van de (leef)tijd beperkingen aan je beweeglijkheid. Daarom hebben we met pijn met in ons hart afscheid moeten nemen van onze 'Kantje Boord'.

pdf Klein maar Dapper Kroniek 2 - Kantje Boord tm 1993

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht