LE6 Lemster Liefde

LE6 Lemster Liefde

Mr. Dr. T. Huitema schrijft in 1980 in Stichtingsmonografie nr.15 "Lemsteraken: van visserman tot jacht":
Deze 41-voet aak 'Vier Gebroeders' voor Auke Bakker, is naar verluidt de eerste aak die de vier Gebroeders de Boer als zelfstandige firma - nadat ze vader en moeder uitgekocht hebben - bouwen naar een tekening van Hendrik de Boer (1885-1972). Verteld wordt dat Auke Bakker een bij Bos in Echtenerbrug in aanbouw zijnd schip wilde kopen. Deze bleek inmiddels aan een ander verkocht en op de terugweg werd toen de bestelling bij de Boer geplaatst. Financier was J. Sterk, een van de Lemster 'hangbazen'. 

De LE6 is een trouwe deelnemer aan de wedstrijden voor vissersvaartuigen van de 'Koninklijke' voor Amsterdam en wint in 1905 een derde prijs. In 1916 naar Harlingen gegaan en in 1918 wordt de aak aan Jelle Zwaan in Staveren verkocht en vaart dan onder nummer ST1.  Later gaat het schip over aan Gebr. Hoekstra te Emmeloord en vervolgens aan J. Jorritsma aldaar. Deze brengt zelf een kajuit aan en neemt met succes deel aan de éénmanswedstrijden, georganiseerd door Reid in Workum. De aak is thans eigendom van D. Schirm te Lemmer.

De LE6 in haar beginjaren
De LE6 in haar beginjaren

In 2012 kocht André Sterk, een achterkleinzoon van Johannes Sterk uit De Lemmer de aak om het schip te laten restaureren in de originele staat van visaak.

De aak na een complete refit in 2013
De aak na een complete refit in 2013

Eigenschappen

Plaquette nummer:2240 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1902 Ontwerper:H. de Boer
Werf:Gebr. de Boer Werf plaats:Lemmer
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Clipper canvas
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:11,90 m Breedte berghout:4,00 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:15,50 m
Oppervlakte grootzeil:46,00 m2 Oppervlakte fok:31,00 m2
Oppervlakte botterfok:14,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:91,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1902 – 1902 Johannes Sterk, Lemmer
1902 – 1918 Auke Bakker, Lemmer ( LE6 Vier Gebroeders)
1918 – 1919 H. Smit & Gebr. v.d. Woude, Harlingen ( HA2 'Eensgezindheid')
1919 – 1966 Jelle Zwaan, Stavoren ( ST1)
1966 – 1968 Gebr. Hoekstra, Emmeloord ( ST1)
1968 – 1974 G. Jorritsma, Emmeloord ( ST1)
1974 – 2012 D. Schirm, Lemmer ( LE6)
2012 – Nu (laatst bekend) A.A.J. Sterk, Lemmer ( LE6 Lemster Liefde)

Geschiedenis

1972

augustus 1972

augustus 1972: Waterkampioen 1973 nummer 1: Nederlandse single handed race gewonnen met platbodem!

In Stamboek-kringen gaat men nu de wenkbrauwen fronsen. Dit kan je niet máken. Een lemsteraak met één man bedienen, met windkracht 6 á 7 alleen over de Wadden naar Terschelling zeilen en dan ook nog de race winnen! Hoe onbegrijpelijk ook, het gebeurde tijdens de vierde Nederlandse Single Handed Race van 18 tot 22 augustus 1972. G. Jorritsma, de winnaar zelf, formuleerde het zó, toen hij met alle lappen bij in het donker Workum was binnengelopen en bij Reid thuis koffie dronk: 'Dit is het doctoraal-examen van een zeilhogeschool'.
De zilveren breilepel van de stad Workum werd door burgemeester mr. J. Pastoor aan G. Jorritsma uit Emmeloord, die met de Lemsteraak ST1 won, uitgereikt. Hij had 8 van de 84 haalbare punten gekregen. Zijn gemiddelde snelheid was ruim 5 knoop (dat moet platbodem liefhebbers toch als muziek in de oren klinken). Hij had de minste motoruren, het beste journaal en de grootste afstand - 196 mijl - gezeild. En dat in de kortste tijd: 33 uur. Overigens deed de langzaamste deelnemer er veertien dagen over!

2015

2015

2015: De Lemsteraak 'LE6' in het boek "Lemsteraken voor de recreatie" van Dirk Huizinga

Dirk Huizinga schrijft in zijn boek "Lemsteraken voor de recreatie":
De eerste aak van de nieuwe firma Gebroeders de Boer, en tevens de eerste aak die niet door Dirk de Boer, maar door Hendrik de Boer is ontworpen. Bij de bouwopdracht moest de aak `De Drie Gebroeders' heten. Later werd dat Vier Gebroeders. In 1908 werd de aak verkocht aan Jelle Zwaan in Stavoren (ST1). Bakker viste op bot en vond dat deze in de bun van de aak met z'n rond bodem niet zo goed bleef als in de bun van een botter met z'n platte vlak. De familie Zwaan in Stavoren bleef bijna zestig jaren met dit schip vissen, tot 1966. Daarna ging het schip over naar de recreatie. Eerst voeren de gebroeders Hoekstra ermee van 1966 - 1968. Toen nam G. Jorritsma uit Emmeloord de aak over en in 1974 kwam het schip in handen van Douwe Schirm uit De Lemmer, een achterkleinzoon van Poppe de Rook. Hij gaf de aak weer het visserijnummer LE6. Als jacht is deze aak voorzien van een kajuit, maar voor het overige is ze nog in redelijk authentieke staat.

In 2012 kocht André Sterk, een achterkleinzoon van Johannes Sterk uit De Lemmer de aak om het schip te laten restaureren in de originele staat van visaak.

André Sterk laat aak terugbrengen in de originele staat van 1902. Na een grondige restauratie bij Blom in Hindeloopen moet de LE6 weer als originele visaak op het water verschijnen, ruim 110 jaren na de eerste tewaterlating in De Lemmer en ruim een halve eeuw nadat de visaak overging naar de recreatie en van een kajuit werd voorzien. Eerst is het schip bij Blom volledig gestript, de kajuit en de dekken zijn verwijderd en het kale casco is van binnen en buiten gestraald. Vervolgens konden de mannen van de Skipshelling Blom in Hindeloopen aan de slag om de zwakke plekken in het casco, die na het stralen goed te inventariseren zijn, te repareren. Het zeilwerk met het voordek werd aangebracht en de kuip kon worden afgewerkt op een wijze zoals de visaak er oorspronkelijk uitzag. Vervolgens is het casco voorzien van een laag epoxycoating. Na installatie van de scheepsmotor is de aak afgewerkt en betimmerd.

Refit bij Blom
Refit bij Blom

In de zomer van 2014 lag de LE6 als herboren, als de visaak die ze eens was, in de historische Binnenhaven van de Lemmer. Voor de woning van André Sterk, de achterkleinzoon van Johannes Sterk die de bouw van de aak in 1902 financierde.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht