Leeuwenhart

Leeuwenhart Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Uit een expertise rapport van 1993:
De Lemsteraak staal overnaads gelast in rondspantvorm, stalen dek- en kajuitopbouw, dekken belegd met teakhout en een open kuip. Het schip is ontworpen door en gebouwd bij Krul in Groningen en in 1974 te water gelaten als 'Vrouwe Neeltje'. Over de werf Krul is verder geen informatie beschikbaar. De "Vrouwe Neeltje" is een in rondspantvorm gebouwd jacht, waarvan de gangen overnaads gelast zijn. Aan de buitenzijde is de romp geheel afgelast.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:1730 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1974 Ontwerper:Krul
Werf:Krul Werf plaats:Groningen
Motor:Inbouw Motor type:Vetus Peugeot 64 pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,20 m Breedte berghout:4,00 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:14,50 m
Oppervlakte grootzeil:35,00 m2 Oppervlakte fok:25,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:15,00 m2
Oppervlakte totaal:75,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1974 – onbekend H.A.M.J. Storms ( Vrouwe Neeltje)
onbekend – 1999 U.E. Hommes, Uitwellingerga ( Leeuwenhart)
1999 – 2002 E. Boonstra , Leeuwarden ( Leeuwenhart)
2002 – 2017 M.M. Huiberts, Amsterdam ( Leeuwenhart)

Geschiedenis

2007

2007

2007: SdZ Augustus-September 2007 nr07 - Lemsteraak Leeuwenhart zinkt

Op 29 juni is onze Lemsteraak voor de kust van Friesland gezonken. Gelukkig zijn wij er met de schrik vanaf gekomen en proberen het hele gebeuren een beetje van ons af te schrijven. De oorzaak van het gebeuren is een lekkend glan aan de schroefas, waardoor het schip, bij steeds slechter wordende zee, steeds dieper kwam te liggen. Omdat dit ons allemaal kan overkomen een overzicht van deze minder aangename tocht.
"Met klapperende zeilen en als een stervende walvis moeten wij hem achterlaten op het het IJsselmeer. Een avontuur dat de bemanning licht zal vergeten. Maar er is een rotsvast vertrouwen in dat het schip een volgend jaar weer vol trots weer tussen mede zeilgenoten vaart!"

pdf SdZ Augustus-September 2007 nr07 - Lemsteraak Leeuwenhart zinkt.pdf

2010

2010

2010: De Lemsteraak 'Leeuwenhart' in 2010

De 'Leeuwenhart' tijdens de jubileum reünie van de SSRP in Galamadammen
De 'Leeuwenhart' tijdens de jubileum reünie van de SSRP in Galamadammen

Den Oever Harlingen met windkracht 7/8 en getij mee, dat gaat heel hard!

Den Oever Harlingen met windkracht 7/8 en getij mee, dat gaat heel hard!

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht