Linge Draeck

Linge Draeck

De 'Linge Draeck' is een 10,75 m Lemsteraak gebouwd bij Jachtwerf van Rijnsoever in Deil naar ontwerp van Hoek Design in Edam. Deze 10,75m versie, die uiteraard voldoet aan de criteria van de SSRP, moet het 'gat' opvullen tussen de 10,05 m naar ontwerp van De Boer (32 stuks gebouwd) en de 11,50 m. Het eerste schip bouwde Ted van Rijnsoever voor zichzelf en zijn gezin. 

De 'Linge Draeck' is in 1999 gebouwd in opdracht van J.M.A. van der Kroft, Den Haag die haar bij de tewaterlating de naam 'Aakademia' gaf.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1994 Zeil nummer: VB255
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1999 Ontwerper:Hoek Design
Werf:Van Rijnsoever bv Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:10,75 m Breedte berghout:4,15 m
Diepgang:0,85 m Masthoogte water:13,50 m
Oppervlakte grootzeil:40,84 m2 Oppervlakte fok:24,34 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:14,28 m2
Oppervlakte totaal:79,46 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1999 – 2006 J.M.A. van der Kroft, Den Haag ( Aakademia)
2006 – Nu (laatst bekend) K.A. Visser, Geldermalsen ( Linge Draeck)

Geschiedenis

1998

augustus 1998

augustus 1998: Spiegel der Zeilvaart nummer 6 - Nieuwe 10,75m Lemsteraak onder CE-keur bij Jachtwerf van Rijnsoever

Alle jachten tussen de 2,5 en 25 meter die vanaf 16 juni 1998 worden afgeleverd moeten voldoen aan de Europese Richtlijn Pleziervaartuigen. Jachtwerf Van Rijnsoever in Deil a.d. Linge, die per jaar circa 7 schepen bouwt, waarvan 4 compleet afgetimmerd, heeft zich al enige jaren terdege voorbereid op deze datum. Het eerste jacht dat aan de CE-markering gaat voldoen, is een nieuwe 10,75 m Lemsteraak naar ontwerp van Hoek Design in Edam.

CE-normering als afstudeerscriptie

Zo'n zes jaar geleden kwam Ted van Rijnsoever in contact met Niek van Twillert die als afstudeeronderwerp voor zijn studie HTS Werktuigbouwkunde de CE-normen bestudeerde. Uiteindelijk werd als onderwerp 'De voorbereiding voor CE-markering voor jachtwerf Van Rijnsoever' gekozen. Al tijdens het schrijven van zijn scriptie kon Van Twillert zijn studie op de werf in praktijk brengen. Het lijnenplan van deze 10,75m Lemsteraak werd op het ontwerpbureau geheel op de computer ontworpen. Een van de voordelen is daarbij dat alle stabiliteitsberekeningen direct kunnen worden uitgevoerd. Bij de CE-keuring zijn met name veiligheid en stabiliteit belangrijke zaken. Van Twillert: "In een van de eisen van de richtlijn staat dat je overboord vallen tegen moet gaan. Dat kun je vertalen in een zeereling rondom het schip. Dat misstaat op een platbodemjacht. Dan ga je zoeken naar een andere oplossing. Dan kom je op mogelijkheden als bijvoorbeeld opboeiing, een stevige handreling op de kajuit ofwel het voorschrijven in de handleiding om niet naar voren te gaan zonder life-line. Met wat creativiteit kom je heel ver."

pdf SdZ augustus 1998 nr06 - Nieuwe 1075m Lemsteraak onder CE-keur bij Jachtwerf van Rijnsoever

2004

2004

2004: Meetbrief

2013

2013

2013: Foto's

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht