Lytse Lutske

Lytse Lutske Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Eigenschappen

Plaquette nummer:2024 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjotter

Bouw

Bouwjaar:2004 Ontwerper:S. Jouta
Werf:Eigen bouw S. Jouta Werf plaats:Ferwerd
Motor:Buitenboord Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:Dooskiel

Afmetingen

Lengte stevens:4,78 m Breedte berghout:2,48 m
Diepgang:0,49 m Masthoogte water:8,80 m
Oppervlakte grootzeil:16,00 m2 Oppervlakte fok:8,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:24,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2004 – onbekend S. Jouta ( Lytse Lutske)

Geschiedenis

2004

2004

2004: Artikel over de bouw van de Lytse Lutske en haar eigenaar

2005

9 maart 2005

9 maart 2005: Leeuwarder Courant: Knokker bouwt tjotter als uitdaging

De smid Sytse Jouta is nu scheeps-bouwer. Eenmalig. Om zichzelf te bewijzen. Van 5 kuub eikenhout maakte hij een tjotter met schoonheid. Aan zo'n boot had hij zijn hele leven al zijn hart verpand. Twee mansdikke eiken zijn nu een sierlijk schip. Drie jaar lang zagen, schaven en schuren van Sytse Jouta hebben resultaat gehad. Een prachtige tjotter staat in de werkhal bij zijn woning in Ferwert. Bijna klaar voor de tewaterlating. De Friese meren worden deze zomer weer een bezienswaardigheid rijker.
Sytse Jouta wilde geen concessies doen bij de bouw van een houten tjotter. Het moest goed en vooral mooi. Zijn voorbeeld was scheepsbouwer Eeltje (baes) Holtrop van der Zee uit Joure. Een foto van deze vermaarde werfbaas hangt aan de muur. Uren, dagen, met elkaar weken verbleef Sytse Jouta (64) in bibliotheken, in musea en bij scheepsbouwers om documentatie over de houten scheepsbouw te verzamelen. Daarmee kon hij de aan zichzelf gestelde opdracht verwezenlijken om eigenhandig zo'n prachtige fjouweracht - de aanduiding van een grootst mogelijke tjotter - te bouwen.
Hij was wel wat gewend. Als verwoed catamaran-zeiler stoof Sytse Jouta over het water. Geen zee was hem te hoog. Hij kreeg oude tekeningen van de de door Eeltjebaes in 1891 gebouwde fjouweracht 'De Jonge Wouter', de huidige door tjotterdeskundige Jaap Vermeer geconserveerde Albert en Nelly. Die waren een goede basis voor de uitvoering van een bijzonder project.
De grootste moeilijkheid bij het bouwen van dit schip was het verkrijgen van de juiste rondingen. Met een verfföhn een een kan water zwoegde hij lange tijd om de eiken delen in de juiste ronde vorm te krijgen. Behalve die ronding moest er ook nog eens torsie in de gangen komen, vanwege een licht terugvallende voorsteven. 
Een gepiekte fjouweracht had hij zich ten doel gesteld, een grote tjotter van acht ellen lang en vier ellen breed. In de exacte afmetingen van de Lytse Lutske - vernoemd naar zijn schoonmoeder - is dat 4,78 bij 2,39 meter geworden. De 8,60 meter lange mast van larikshout heeft bij wijze van proef al op de boot gestaan. Met het tuig in de top.
Metaalbewerking was 42 jaar zijn vak. Met hout had Jouta tot drie jaar geleden amper te maken gehad. Toen hij in het jaar 2000 zijn smederij verkocht, zocht hij echter juist daarin zijn uitdaging. Elke dag, en soms de nacht, was hij in gedachten bij zijn boot. Om dingen uit te denken, om zaken voor te bereiden. En zo'n vijf dagen per week was hij er vier tot vijf uren echt mee aan het werk. 
Amper heeft Jouta de hulp ingeroepen van ervaren scheepsbouwers. Het was immers zijn eigen project. Hij bedacht en ontwikkelde zijn eigen oplossingen. Nu is hij verguld als deskundige scheepsmeesters als Pier Piersma en Lodewijk Meeter het resultaat komen bewonderen. En passant toont hij ze zijn vinding om de boot ondersteboven te keren of zijn fraaie koperbeslag en de met koper uitgevoerde blokken voor de zeiltouwen. Want dan komt de smid weer in hem boven.
Maar Sytse Jouta is pas echt geslaagd als de 'Lytse Lutske' bij Terkaple te water ligt en hij samen met zijn vrouw Anna uit kan varen naar de Friese meren. En daarna zal hij zich rustig houden, zo heeft hij zichzelf beloofd.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht