Maria Pauline

Maria Pauline

De geschiedenis van de Maria Pauline, ex Maria, Pauline, Griet, Nine en Henriette, staat uitvoerig beschreven in het standaarwerk De Boeier van dr. ir. ]. Vermeer. Het is jammer dat er geen bewijs is omtrent het exacte bouwjaar. Aangenomen wordt dat het 1855 is geweest, gegeven de brandmerken in het schot van de achterbank in de kuip. De bouwwerf en opdrachtgever zijn onbekend.

Eigenschappen

Plaquette nummer:229 Zeil nummer:
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Boeier

Bouw

Bouwjaar:1855 Ontwerper:
Werf: Werf plaats:
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,06 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:10,75 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1855 – 1881
1881 – 1894 H. Nijland, Dordrecht ( Maria)
1994 – 1901 Van Beveren, Veere ( Pauline)
1901 – 1956 G.D. Jordens, Delft/Rijswijk/Zwolle ( Griet)
1956 – 1970 E. Jordens, Bilthoven/Zwolle ( Nine)
1970 – 1994 F. Kesteloo, Nieuwkoop/Voorhout ( Henriëtte)
1994 – 1996 S.J. Woldringh, Paterswolde ( Henriëtte)
1997 – Nu (laatst bekend) J.W. Hoorn, Winsum ( Maria Pauline)

Geschiedenis

1970

1970

1970: Opmeting Boeier 'Nine' door eigenaar E. Jordens

1980

1980

1980: Geschiedenis Boeier 'Henriëtte' door eigenaar F. Kesteloo

1985

1985

1985: De boeier 'Henriëtte' tijdens Sail Amsterdam 1985

1998

10 januari 1998

10 januari 1998: Ervaringen met de Boeier 'Maria Pauline' door eigenaar J.W. Hoorn

maart 1998

maart 1998: SSRP Jaarverslag 1997 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 1997 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:
De boeier "Henriëtte" is voor het laatst in 1970 gerestaureerd maar de kielbalk, de kielplaat en de scheg dienden in 1997 te worden vernieuwd. Dit gebeurde op de werf van P. Piersma in Heeg. Tevens werd het interieur aan de hand van foto's uit 1930 in de originele stijl teruggebracht en de constructie van de voorsteven gewijzigd. Op 22 juni werd de boeier in Heeg weer in zijn element gelaten en omgedoopt tot "Maria Pauline". Dit zijn niet alleen de twee eerst bekende namen van het jacht maar bovendien de doopnamen van mevrouw Hoorn, vandaar. 
Een foto uit 1919 toont het jacht als huurschip op de Loosdrechtse plassen!

2005

april 2005

april 2005: De Boeier 'Maria Pauline' in het Boeierboek van Dr. Ir. J. Vermeer

Enkele in het schot van de aehterbank in de kuip ingebrande merktekens zouden volgens een der vroegere eigenaren, ir E, Jordens, wijzen op het bouwjaar 1855, Diens vader, ir G.D. Jordens, kocht het schip in 1901 en zou het bouwjaar dus hebben kunnen weten. Werf en opdrachtgever zijn echter niet overgeleverd. De zware hoekige bouw met dicht op elkaar geplaatste inhouten, alsook het feit dat de roef er later is opgebouwd, lijkt erop te wijzen dat dit schip als open vrachtvaarder kan zijn ontstaan.

pdf Boeierboek Boeier Maria Pauline - J Vermeer

11 juni 2005

11 juni 2005: Spiegel der Zeilvaart: Boeier 'Maria Pauline' 150 jaar

Op 11 juni vierden Jan Willem en Mary Pauline HoornPenning, samen met heel veel vrienden, familie en kennissen de 150ste verjaardag van de boeier Maria Pauline. Na een uitgebreide ontvangst en veel persoonlijke begroetingen - ook van oude eigenaren - in een van de loodsen van Jachtwerf Piersma werden cadeau's aangeboden. Peter Tolsma had nog een 'klein' blokje voor boven in de mast . Toen hij het ophaalde tilde hij zich bijna een breuk aan het loodzware ijzeren gevaarte. Grapje. Het oude hellingblok krijgt een fraai plekje in het houtbouwmuseum De Helling in Heeg.

pdf SdZ September 2005 - Boeier Maria Pauline 150 jaar

Heeft u vragen en/of opmerkingen?

Terug naar het overzicht