Mata Hari

Mata Hari Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In 1985 kwam Jan Koekebakker als accountant van Rotterdam naar het Friese Heeg waar hij een in plat- en rondbodems gespecialiseerd bedrijf overnam: Heech by de Mar. Rond 2010 hebben zijn beide zoons het bedrijf weer van hem overgenomen. Met een grote vloot van ronde en platbodemjachten in de verhuur en daarnaast diverse in bemiddeling. De vloot bestaat uit diverse types waaronder Grundels, Staverse jollen, Zeeuwse schouwen, Vollenhovense bollen en Lemsteraken.

De 'Mata Hari' is een Lemsteraak waarvan het casco in 1990 op de Scheepswerf "De Boeier" van Eeltje Kuperus in Makkum is gebouwd. Het ontwerp is van E. Kuperus. Het schip is in 1999 aan de heer Akse in Groningen verkocht.

Scheepswerf "De Boeier" van Eeltje Kuperus in Makkum

Een werf die tussen 1980 en 2000 vermaard is geworden om zijn stoere aken, is 'De Boeier' van Eeltje Kuperus in Makkum, grotendeels 'single handed' gedreven door werfbaas Eeltje. Kuperus begon met tjotters, Friese jachten en boeiers en al doende ontwikkelden zijn ontwerpen zich. Na een jaar of acht werd de boerderij in Jutrijp te klein en verhuisde het gezin Kuperus met werf en al naar Makkum. Eeltje beheerste tegen die tijd het métier voldoende om zich aan de Lemsteraken te wagen. De eerste werd een visserman-aak voor Winfried Jansen, jarenlang voorzitter van de Vereniging tot Behoud van het IJsselmeer.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:1523 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1988 Ontwerper:E. Kuperus
Werf:Scheepswerf De Boeier, Kuperus, Heech by de Mar Werf plaats:Makkum / Heeg
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,50 m Breedte berghout:3,90 m
Diepgang:0,78 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1988 – 1999 Heech by de Mar B.V., Heeg ( Mata Hari)
1999 – 2006 P.G. Akse, Groningen ( Mata Hari)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht